söndag 30 maj 2010

Mors dag 2010.

Idag har det verkligen varit omväxlande väder, sol, moln, blåst, regn, varm, kallt och ibland allt samtidigt.
Har mest bara 'varit' idag, vilat i hammocken, tittat på orensade rabatter, vattnat i växthuset, lyssnat på fågelsång och bara njutit av allt runt omkring.
Ägnade en lång stund till att titta på resultatet av frösådda Pioner bla. P.mollis, P.mascula, P.officinalis m.m.

Hade några frön från Rosenpion (Paeonia veitchii) hösten-07, som jag sådde i fuktad vitmossa, åren har gått och nu är plantorna ganska stora. (Hur jag gjorde finns beskrivet på min hemsida under rubriken 'Frösådd')
En planta planterades ner direkt i rabatten under sommaren -08, den har nu tre knoppar medan de som är krukodlade inte kommer att blomma förrän tidigast nästa år.
Men vilken skillnad det är mellan dom bla. bladens utseende, färg och hela plantornas storlek,


det ska bli spännade att se resultatet på hur blommorna ser ut, att sedan Rosenpionen är min favoritpion gör ju inte saken sämre.
Häggmispeln (Amelanchier spicata) blommar just nu helt fantastiskt

då blommorna vissnar tror man det snöar.
Lunddockans (Glaucidium palmatum) blommor slår snart ut

Björnroten (Meum Athamanticum) infördes av munkar under medeltiden och man kan använda bladen som krydda till ex. fisk, men min pryder bara rabatten.


Ett vackert Älggräs som inte sprider sig är 'Hjordis' (Filipendula multijuga) kommer ursprungligen från Norge, den blommar med rosa blommor, min planta har jag köpt av Larz Danielsson för några år sedan.


Ha en trevlig avslutning på Mors dag!

"Om din mamma säger: "Vill du få ett gott råd?", är det fullständigt likgiltligt ifall du säger ja eller nej. Rådet får du ändå."


                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Åren går fort!

Tänk vad åren går fort!  Snart 5 år sedan vi flyttade till det här hyreshuset med egen ingång, stor altan på framsidan och balkong med möjli...