torsdag 27 maj 2010

Trillingsippan och Profetblomma.

Trillingsippan - Anemone trifolia är en vacker odlingsvärd Anemon som blommar nu. Svagt ljusrosa baksida, trivs i något fuktig men väldränerad jord, sol/ halvskugga och växer sig sakta till en större tuva.


En annan växt som är trevlig att ha i ett stenparti eller en väldigt torr väldränerad rabatt är Profetblomman - Arnebia pulchra. Hos mig blir den ca. 25-30cm. hög, får 5 mörka prickar på kronbladen som gradvis bleknar för att till slut försvinna helt, vill ha sol, får avlånga lansettlika blad, blommar nu och i stort sett hela sommaren.
  
Dagen har varit rätt blåsig men solen har åter visat sig så jag har fortsatt med rensingen av rabatterna, kastat på kodynga och 'snyggat' till med påsjord. 
Snart är det Pionernas tid, några sorter är på väg att slå ut, först blir nog Lackpionen - Paeonia Obovata röd, tätt följd av Sibiriska Pionen och Rosenpionen, ljuvligt!

Sov så sött!

                                    

4 kommentarer:

  1. Trillingsippa, oj, ny bekantskap! Jag som trodde jag hade koll på allt...

    Här har rosenpionernas blomning startat idag.

    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Jag köpte min planta på en STA-växtmarknad för något år sedan, köper o frösår alla Anemonsorter jag hittar.
    Rosenpionens blommor är sååå fina!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Profetblomman var något nytt för mig! Den skulle klä min Gula rabatt;))!Jo. Jag har en Gul rabatt(alltså den heter så - därför stor bokstav). Obstinat natur som jag är så vill jag trotsa alla fula fördomar om gult (Hihhiii!)!/Anja

    SvaraRadera
  4. Hej Anja!
    Även jag tillhör dom som tycker om gult, har också en del av en rabatt som innehåller gula blommor. Profetblomman är lätt att fröså, vet att Jelitto har frön annars kan du få av mig om mina hinner mogna under hösten.
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...