onsdag 30 juni 2010

Sommarprojektet går framåt.

Idag är det sista dagen på juni månad, nu går tiden alldeles för fort, man hinner inte med.
I rabatterna 'tävlar' perennerna om att slå ut först, fler Pioner har sprängfyllda knoppar så även en del av Liljorna.
Två av årets nyköpta Liljor har börjat blomma, först ut var 'Annemarie´s dream'

den blommar på en stjälk som inte är längre än ca. 30cm, men den blir längre till nästa sommar.
Idag slog 'Night Flyer' ut sina mörkröda klockor,

hittade även en liljebagge, den tredje för i sommar.
Största delen av dagarna går till att fortsätta göra om dammen, har vikt undan dammduken för att fylla på mer jord så att den blir lite grundare.

Lite nya 'hyllor' för stenar,

en porlande liten bäck vill jag ha eftersom den gamla är borttagen från slänten,

har blandat torvblock och mossbeklädda stenar för att bygga den,

torvblocken får lite fukt från dammen så att en del fuktälskande växter ska trivas i nederkanten.
Idag har 'hyllorna' byggts längre ut i dammen så att större stenar kan ligga där,

ska kärra lite mer jord i morgon.
Nu håller jag tummarna för att bäck och damm ska ha rätt proportioner gentemot varandra så det blir en helhet.

Måste visa en bild på en av favoriterna bland sommarväxterna,

Vit Taggvallmo - Argemone platyceras.
Taggig och ilsken men ack så vacker!

Ha en trevlig kväll!



                                   

8 kommentarer:

  1. Taggvallmon var obeskrivligt ljuvlig.

    3 liljebaggar hittills??? Ha! Löjligt!! Lyllos dig.

    Det där damm-/bäckarbetet är verkligen imponerande...

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är som bygger damm! Och bäck!! Min man vill gärna bygga damm men jag bromsar, har fått för mig att det är svårt att sköta en damm.

    Liljor är favoriter även här. Den där nya ser fin ut, lyser säkert vit i sommarnatten.

    SvaraRadera
  3. Spännande dammbygget ser ut, nice med en bäck. Det blir så härligt "porl" av en bäck.

    Liljebaggen är en riktig fuling, fast den är röd och grann!?

    Vackra liljor! Mina har inte börjat slå ut än.

    SvaraRadera
  4. Hejsan på er alla tre!
    Nej, att bygga damm är inget jag kan och riktigt begriper mig på. Har varit ut nu på morgonen och tittat på mitt 'bäckbygge' och kan konstatera att tar jag bort mer av dammduken för att frilägga bäcken blir dammen för liten. Har efter ett låååångt tänkande beslutat att flytta bäcken till en annat ställe. Det är bara att börja om! :=) suck, stön och stånk!
    Ha nu en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Åh Helen, du gör något som jag drömmer om - bygga om dammen. Hur såg dammen ut innan? Spännande att få följa ditt bygge.
    Jag var just ut och fotade P. Paula Fay. Hann precis innan en störtskur kom.
    Min Annemarie borde också blommat nu men ser den ingenstans. Hon har nog gått hädan. Den är utsökt vacker och lilla taggis är vacker.

    SvaraRadera
  6. Hej Bitte!
    Min Annemarie försvann för två år sedan och passade på att köpa nya då jag fick Botanicus vårkatalog.
    P.'Paula Fay' har en knopp för första gången som jag väntar med spänning på :=)

    Har haft ett vattenfall byggt i slänten under övre altanen, ständigt föll det någon sten eller så småläckte det och man skulle klättra i rabatten. Eftersom kroppen inte vill det mitt huvud vill så tog jag bort den bäcken. Dammen har varit ganska stor och djup, ville nu ha den mindre och grundare, har 'gruvat' i två sommrar men nu var det dags. I morse rev jag allt och ska börja om igen under helgen, blir det inte bra så kommer jag att ta bort dammduken, slänga dit all sten och skyffla jord över :=) Tänk vilken fin planteringsyta jag skulle få, hahaaa!

    SvaraRadera
  7. Vilken sötnos du visar! Vallmon alltså.
    Hur det går med bäck och damm ser jag fram mot att få veta mer om.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Hej Birgitta!
    Jag lovar att berätta hur det slutar med projektet :=)
    Ha det bra du med!
    Natti, natti!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...