torsdag 22 juli 2010

Fortsättning av dag 2 från Lettlandsresan.

Det var regntunga skyar då vi kom fram till Zalenieki, en handelsträdgård som absolut hade det lilla extra och värt ett besök ifall ni är i Riga.
http://www.zalenieki.lv/
Den enormt entuastiska ägaren stod och tog emot oss, med sig hade han två utav sin personal som talade lite engelska och kunde översätta vad han ville ha sagt.

Det var anlagt en vacker park i anslutning till handelsträdgården, ägaren visade oss runt i en så snabb takt att jag inte såg eller hörde allt som sas, önskade betydligt mer tid där.

Många vackra Barrväxter, buskar och Lönnar fanns att se, de flesta hade jag aldrig sett i verklighet bara på bild.

Här är Brokbladig Tysklönn - Acer pseudoplatanus 'Leopoldii',

en sådan fick följa med mig hem.
Det enda jag hade bestämt innan jag for var att en Hängalm – Ulmus glabra 'Pendula' skulle jag köpa, så det var roligt att se två exemplar.

Då vi kom fram till slutet av parken såg vi långa rader av olika sorters träd uppställda på raka led,

buskar uppdelade i grupper efter sort, växthus fyllda med plantor på tillväxt,

och enorma ytor att börja söka efter sina 'fynd'.

Mitt i detta kaos av folk som ivrigt sprang hit och dit, bar, undrade och frågade brakade regnet loss. Det var som om en 'högre makt' tyckte det var dags att lugna ner oss.
Vi betalade och 'sjöblöta' bar vi ut våra växter, märkte våra inköp med namn, ställde träd i säckar och småväxter i lådor.
Medan vi gjorde det avtog regnet, en svag solstråle tittade fram, vi frågade föriktigt våra reseledare ifall vi hade bråttom till hotellet eller om vi kunde fortsätta att handla.
Kan berätta att både vi och ägaren av handelsträdgården log lyckligt då vi gick in ingen.

Trötta och nöjda lämnade vi sedan handelsträdgården,

för att fara till vårt Hotell Lielupe som låg strax utanför Riga i en stadsdel som heter Bulduri.


Väl framme vid 22-tiden var man rätt 'mör' i kroppen, då hade jag och Maine varit vaken i ca.38 timmar, nu var det dags att sova för snart väntade en ny dag.
Fortsättning följer......

Trevlig avslutning på torsdagskvällen!


 

                                        

2 kommentarer:

  1. Fina träd - träd och buskar blir allt viktigare för mig. Antar att du är mycket nöjd med ditt inköp, du som gillar brokiga blad.Man får alltså ta med plantor från Lettland till Sverige? Bra att veta, vi har vänner i Riga och gör kanske en resa dit så småningom.

    SvaraRadera
  2. Hej Laila
    Man får ta in växter för eget bruk utan sundhetscertifikat, så passa på att handla om ni besöker Riga. Ska senare berätta vad jag har köpa.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...