söndag 29 augusti 2010

Små plantskolor.

Det är något speciellt med dessa små plantskolor som entusiastiska trädgårdsmänniskor har på sina egna gårdar.
Tror de flesta var/är riktiga 'amatörer' från början, som har ett stort brinnande intresse av växter och modet att starta upp ett företag. Oftast äger dom rätt mycket mark som gör att dom kan provodla och bygga visningsrabatter som är till glädje för oss andra.
Tycker det är ett personligt, trevligt och spännande alternativ. Dessutom ett bra komplement till de större, mer erkända och väl etablerade handelsträdgårdar.

Vi i Piteå har 'Barbros Perenner och Träd' i Pålberget.

Det är lätt att hitta dit, kör mot Älvsbyn genom Öjebyn så kommer du så småningom fram, det finns en liten parkering precis vid vägen, man anar direkt att det finns något spännande bakom 'staketet'.

Jag och min kompis Maine for dit en regnig dag tidigare i veckan, kallt var det, bara +7º.
Vad är det man säger?
"Finns iget dåligt väder bara dåliga kläder" 
Vi parkerade och gick upp genom Björkallén, såg genom 'staketet' en hel del träd. Jag hade ju inte varit dit under hela sommaren så det skulle bli spännande att se vad som fanns.

Barbro kom ut och mötte upp.

Att hösten har börjat göra sig gällande såg man på alla bladfärger.

Det är nu man ska göra sina inköp, bla. av Ginnalalönn – Acer tataricum ssp. Ginnala,

där kan bladfärgerna variera mycket och härliga höstfärger vill man ju ha.
Kan faktiskt inte förstå varför det inte odlas mer Rönnar – Sorbus i våra trädgårdar, det finns ju massor av härliga sorter som varierar både i bladform och färger på bären.
Barbro har förstått att ta hem en hel del olika,
såg bla. Gulfruktig Rönn - Sorbus aucuparia 'Xanthocarpa',

Hängrönn – Sorbus auc. 'Pendula', Japansk Rönn – Sorbus 'Sunshine' och Vit Pärlrönn på stam.
Önskar verkligen att jag hade större tomt för då skulle jag köpa dom alla.
Det finns Äppelträd med små äpplen i, här är höstäpplet 'Hornö' – Malus domestica 'Hornö',

barrväxter, perenner bla. olika sorter av Solhatt som Echinacea purpurea 'Double Decker'

och nyheten 'Green Envy.'

Jag räknade till 24 olika sorters Prydnadsgräs,

det bör nog finnas något för varje smak.

Jag, Maine och några kunder till gick runt lite i Barbros trädgård där hon provodlar en hel del. Såg Bergkörsbär - Prunus sargentii hade fått vacker höstfärg,

trädet har stått där i några år utan frostskador.
Sökte man sig in genom portalen kom man till en rosenberså av Kanadensiska Rosor.

Det finns mycket att se och fynda i dessa små plantskolor, själv ångrar jag att jag inte köpte mitt 'fynd' hos Barbro.
 Ska fara tillbaka och återgärda misstaget.
Vad det är berättar jag inte, för det fanns endast få exemplar kvar.

Ha en trevlig avslutning på helgen!


 
                              

5 kommentarer:

  1. Det var en fin liten plantskola :D
    Håller med om rönnen...det finns många fina sorter. Jag och syrran satt och beundrade den "vanliga" rönnen igår i hennes trädgård, full med orange/röda bär. En riktig färgklick!
    Ha det gott / Stina

    SvaraRadera
  2. Hej Helen! Vi borde verkligen uppmuntra och stötta små välskötta plantskolor! Du drar förtjänstfullt ditt drag till stacken men tänk om all vi bloggare gjorde gemensam sak och upprättade en lista över BRA plantskolor... Det kunde kanske ta skruv. Vet bara inte hur man skulle kunna organisera en sådan aktion.

    SvaraRadera
  3. Jag har också hittat dit. Köpte ett äppelträd- Den gav fina frukter men ej så många. Kanske fler nästa år. Jag önskar att tomten var lite större så jag rymde mer växter. Nu blommar estländska liljan med två blommor. :=) Jättefin är den. Även om jag har plockat 8 baggar så har dom inte hunnit å
    äta så mycket av den.

    SvaraRadera
  4. Hej Stina!
    Javisst är Rönnarna vackra nu, full av bär, snart även färg :=) Utanför mitt fönster har grannen en stor rönn som väcker uppmärksamhet.


    Hej Laila!
    Man måste ju skriva lite goda ord om plantskolor man tycker om :=)
    Nu är ju inte alla medlemmar i STA men, dom har en egen tidning med namn på besöksträdgårdar och handelsträdgårdar. Har jag förstått rätt så är det handelsträdgårdar/plantskolor som medlemmarna tycker är bra som finns med uppräknade i tidningen.

    Hej Berit!
    Fint med äppelträd även om man får vänta några år på en rikligare skörd :=)
    Usch och fyn för Liljebaggarna!

    Ha en trevlig måndag alla tre!

    SvaraRadera
  5. Inte viste jag att den heter så - Echinacea purpurea 'Double Decker' det förklara ju en hel del varför den ser ut som den gör.
    /MB som inte är inloggad

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...