tisdag 30 november 2010

Sprakande utmaning.

 Idag är det -20º ute, brrr!
 Brasan är tänd,

man får vara inne och ha en mys och bak-dag.
Läste på bloggen 'Trädgård... Drakar och lite annat'
 att Linda hade en 'sprakande' utmaning första advent, det hakar jag på i dag.

 Har inte så många eldiga perenner i min trädgård så det får bli sommarblommor med färg.
 Först ut är en Syriansk Tagetes vars frön jag vann av Eva Malmström, Allers trädgård.
Den blommar med många olika färgkombinationer och utseenden på blommorna,



 En klättrare jag inte vill vara utan är Fackelrankan – Eccremocarpus scaber.

 Klättrar flera meter under en sommar, får rörliknande blommor i olika oranga toner.
 Sist men inte minst är Dahlian som är köpt som 'Arabian Night'.

 En kaktusdahlia, inte lika mörk som man kan se på bilder, men väldigt vacker.
Vad har du för eldiga blommor?
Anta utmaningen och sök bland dina bilder!

 Ha en skön och värmande dag!



                                   

11 kommentarer:

  1. Brr vad kallt du har.Här är ca.-10 gr o det snöar rejält.-15 har de lovat så jag ska starta frostvakten på sommarverandan.
    Kanske antar utmaningen eldiga blommor tror inte jag har några men höstfärger kan ju duga!Här är brasan oxå tänd!
    Kram fr.mig

    SvaraRadera
  2. Vad kul att tagetesen blev så fin. Jag har faktiskt aldrig fått så stor variation på mina plantor. Blev dina också höga?

    SvaraRadera
  3. vad mysigt med en brasa ...vi har funderat på att skaffa en kamin men det har ej blivit av.
    Om jag hinner så hakar jag på ikväll på eldiga blommor..

    kram mia

    SvaraRadera
  4. Hejsan Helena!
    Höstens färger är ju väldigt eldigt, så det vill vi gärna se :=)

    Hej Eva!
    Mina brukar bli mellan 35-45cm hög, gillar dom enormt pga. den rika variationen :=)
    Du kanske vill ha lite frön av mig?
    Har att dela med mig ifall någon fler vill ha.

    SvaraRadera
  5. Hej Mia!
    Du får börja fundera på en kamin igen, både mysigt och värmande kalla dagar :=)
    Roligt att du vill haka på!

    SvaraRadera
  6. Vilka färgspraks-"värstingar" Helen!/Anja

    SvaraRadera
  7. Hej Helen,
    Så härligt med starka sommarfärger så här i den vita snöyran!
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  8. Åh de värmde gott i kylan, vilken färgkick...
    -15 har vi här idag, men i Falköping strax här intill var de värst i Sverige idag med -28.
    Ser fram emot Fackelrankan, köpte ju frö av dig. Får jag låna din bild på den?
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Hej Anja, Ingrid och Lisa!
    Vi har haft endast -3º i dag, härligt promenadväder!
    Färg är härligt vintertid då mycket annat är nästan bara vitt, grått eller svart.
    Jadå Lisa, du får låna bilden, varsågod!

    SvaraRadera
  10. Tack Helen !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  11. Hej, jag är själv förtjust i tagetes. Nu har jag även skrivit in fackelrankan på min önskelista. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...