lördag 19 mars 2011

Saxifraga manchuriensis – Penselbräcka – Frösådd

Gillar man växter ur Bräcke-släkten kanske Penselbräckan kan locka till köp eller egen frösådd.
Vill bara påminna om att de frösådder jag skriver om är inte det enda eller det rätta sättet att fröså på.
Det är bara en beskrivning på hur jag har gjort.

Om man söker på GOOGLE kan man hitta fler stavningar som,
Saxifraga manshuriensis
Saxifraga manchuriensis
och
Saxifraga manschuriensis

Penselbräckan trivs både i sol och halvskugga, blir ca. 30cm hög och får tjocka blomstänglar på ca.15cm. ev. något högre, stora njurformade blad.
Mina plantor växer i upphöjda rabatter.

 I mitten/slutet av juli börjar man se blomstänglerna på väg upp för att sedan blomma långt in på hösten/fram tills snön kommer.

Den enormt vackra blomman i närbild.

Enligt anteckningar såddes fröna i mitten av dec.
Fuktade jordytan lite lätt innan sådd.
 Fröna är ljusgroende så täck ej med jord ev. bara med vermiculit för att bevara fukten bättre.
Låter en plastfilm med lufthål ligga över sådden så att jordytan inte torkar ut så fort.
Krukan fick stå inne ett dygn så att fröna fick dra till sig lite av fukten, sedan svalt -+0,0º-+4,0º.

 Enklaste sättet är att ställa ut krukan och låta sådden påverkas av väder och vind.
Det gro ute under våren.
 Glöm ej bara att passa mot torka då vårsolen börja lysa.

Tog in sådden i mitten av februari för att förgro.
Ställde krukan direkt under växtbelysning i temp +10º-+15 º
Fröna började gro efter ca. 1v.

Tog ut krukan till växthuset då det startades i slutet av mars/början på april.
Skolade om med 1 planta/kruka då de första karaktärsbladen (de riktiga) hade vuxit ut.

 Plantorna blir stora nog att plantera ut under sommaren.
Hoppas ni gillade den lika mycket som jag gör.

Trevlig kväll!


9 kommentarer:

  1. Oj - den var läcker!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  2. Söt växt..... Och väldigt intressant som vanligt att få läsa om hur du drivit upp den...

    Ha en fin söndag!
    kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. En riktig goding ! Jag gillade bladen, fin form.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Ny bekantskap för min del. trevlig växt! Tänker lägga namnet i minnet. Har sått endast en Saxifraga i år, det r en höstbräcka, S. cuneifolia.
    Ha en skön vårsöndag!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Roligt att ni tyckte om Penselbräckan :=)
    Bräckor är ett vackert släkte!

    SvaraRadera
  6. Så söt. Jag börjar inse att jag blir tvungen att övertala min man om flytt, jag behöver mer plats till alla mina drömmar..

    SvaraRadera
  7. Vilka fina blad den blomman har, verkar som den pryder lika mycket med blommor som utan blommor Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Håller med, saxifraga är överlag enormt trevliga växter!
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  9. En sådan planta köpte jag på STA-växtmarknaden i Nyköping för några år sedan så den har växt till sig bra. Hmmm frö? har jag inte lagt märke till...men tack för tipset.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...