lördag 18 juni 2011

Blårapunkel - Phyteuma nigrum - Frösådd

Gillar man mörka blommor kanske man vill pröva frösådd av Blårapunkel eller så kan man köpa färdiga plantor.

Frösådde i början på februari i såjord, fuktade jordytan före sådd.
Fröna är ljusgroende så täck ej med jord.
Ställde krukan direkt under växtbelysning i rumstemperatur.
Lägg plastfilm med små lufthål över krukan för att bevara fukten bättre.
Vänd plastfilmen vid kondens så att inte mögel bildas på jordytan.
Fröna började gro efter ca. 8-12 dagar.

I början på april flyttades sådden ut till växthuset där dom skolades om med 1 planta/kruka.

I mitten av juni är plantorna stora nog för utplantering i rabatt.

Första året bildas bara bladrosetten.
Blommar andra året med en mörk violett färg.

Färgen syns väl i solsken.

Plantornas höjd varierar mellan 30-60cm.
Blommar juni/juli, trivs i sol/halvskugga.
 

 
Mina plantor står ganska torrt men har läst att den även trivs i något fuktig men väldränerad jord.
En annan Rapunkel är Vitrapunkel - Phyteuma spicatum.

Men fröna från den behöver en kylperiod för att gro.


13 kommentarer:

  1. Vilken häftig blomma.Den har jag inte sett förut.Ska skriva upp namnet och leta efter frön.Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken häftig blomma, även den vita. //helen

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fin blomma! Den har jag aldrig hört talas om. Kul med en ny bekantskap!

    Ha det så bra!
    Helen / spadtag.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Häftiga blommor du har! Kul att se!

    SvaraRadera
  5. Det är alltid lika spännande att läsa din blogg och som vanligt hittar man nya och spännande växter här.
    Fler nya växter att drömma om...
    Ha en härlig dag.

    SvaraRadera
  6. Hur gör dina nigrum i växtsättet?? Såg den på Särkän och där så for den iväg runt i rabatten , minns inte om mina i Bjurs gjorde det.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  7. Kul ni gillar Blårapunkel :=)
    Menar du att Blårapunkeln fröar av sig?
    Jo, den kan hitta lite nya platser i andra rabatter men det är ju lätt att plocka bort eller flytta dit där man vill ha dom.
    Har dock bara hittat enstaka fröplantor av Vitrapunkeln nedanför moderplantan.
    Tilläggas bör att jag är rätt duktig på att klippa bort vissna blommor och frökapslar :=)

    SvaraRadera
  8. Vilken häftig blomma, den har jag aldrig sett. Kul med ovanliga blommor...

    Birgitta :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken läcker blomma, har aldrig hört talas om den förut. Måste hålla utkik efter den!!!

    Ha det så bra!

    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Vilken häftig Phyteuma (jag tycker att det svenska namnet är så fult att jag ids inte ens skriva det...;)))! )/Anja

    SvaraRadera
  11. Det var en riktigt läcker blomma som hamnar direkt på min lista. Tack för tipset.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken blomma, alltid lär man sig något nytt. Fina bilder. Kram Johanna

    SvaraRadera
  13. Läste just i Norrbottens flora att Blårapunkel hittats på en övergiven banvall mellan Älvsbyn och Boden. I närheten av Brännberg! Som enda plats i Norrbotten.
    Troligtvis härstammar dessa från frö av de sk. tysktåg som passerade under 1940-talet.
    Gissa om jag skall söka dessa till sommaren...
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...