torsdag 9 juni 2011

Den blev blå.

På namnlappen står det Anemone obtusiloba mix. 
Sådd 3/11-07.
Idag såg jag den första blomman slå ut och den är blå.

 Ser i mina anteckningar att 2 frön grodde 8/5-08  från höstsådden -07.
Planterades ner i rabatten sommaren -10.
Kanske den andra plantan inte lever, har ännu inte sett den men har inte rensat färdigt.
Har prövat frösådd flera gånger utan att ha lyckats något vidare. Kanske är det så att fröna från Anemone obtusiloba är svårgrodda trots att dom har varit 'färska', eller så är det jag som gör något fel.

Ytterligare en  frösådd Lunddocka - Glaucidium palmatum från vita frön slog ut  idag.
Den blev väldigt ljus i färgen men dock inte helt vit.

Tycker faktiskt inte den är speciellt vacker utan väldigt 'blaskig'.

Min favortit bland alla sorters Pioner har börjat blomma.
Rosenpion - Paeonia veitchii

 Sibirisk Pion - Paeonia anomala

Luddpion - Paeonia mollis.

Lackpionen - Paeonia obovata är först ut av alla men nu har den blommat färdigt.

Stormhattsranunkel - Ranunculus aconitifolius 'Flore Pleno' har börjat öppna sina fyllda vackra blommor.

Från frösådd blev det enkla blommor.

Trivs i fuktig men väldränerad halvskugga.
 Fröar av sig enormt så det är en fördel att klippa bort blommorna då dom har vissnat.

Daggranunkel - Ranunculus amplexicaulis

Lite 'ranglig't växtsätt men det kan ju bero på växtplasen som är ganska torr.

Nu är det dags att hålla koll på Rosa Maskros - Taraxacum pseudoroseum

Har ännu inga rosafärgade Maskrosor i gräsmattan men det gäller att plocka fröna innan dom flyger iväg.

Visst lyser den som eld i solskenet Röda Klockmalvan - Abutilon?

Häftig!

Just nu +25º och vindstilla.

Ha det gott!

3 kommentarer:

  1. Hej Helen! Tack för tipset om inloggningen, nu kan jag kommentera igen, hurra!
    Pioner i Piteå, alltså...mina här nere i Bohuslän har nog ett par veckor till innan de kommer igång. Fast de är väl av ett senare slag, antar jag.
    Här ösregnar det nu, och jag är väldigt nöjd med mig själv för att jag lyckades gödsla en hel massa nyrensade rabatter innan det började.Ha en god fredag!

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint, var roligt att se att du lyckas med dina frösådder. din blåa Anemon liknar min Anemone trullifolia, i. a. f. i blomman, bladen är kanske olika.

    SvaraRadera
  3. Du, den där stormhattsranunkeln är den perenn? Och hur gick det med maskrosfröna? // Anna

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...