söndag 5 juni 2011

Den okända växten.

Har varit i kontakt med Larz D. och han tror precis som jag att ett litet frö följde med Jättenunneörten - Corydalis scouleri.
Det har grott och vuxit till en fin planta.
Gissningen är att det kan vara  Englandsnycklar - Dactylorhiza praetermissa eftersom den växer i Larz trädgård och fröna brukar söka sig nya vägar.
Det är ju toppen!
Vilket lyckat köp!

Den har inte den bästa växtplatsen eftersom den står vid Jättenunneörtens fot.
Risken är att det blir för trångt, men jag törs nog inte försöka flytta den.

Måste även visa mina vackra Smultrongran - Picea abies cruenta som blommar nu med sina röda skott.

Den är så fin!


Önskar er alla en Trevlig Nationaldag!


13 kommentarer:

  1. Tack för lyckönskningen idag för jag ska ut och plantera alla fynd från vår växtmarknad i trädgårdsföreningen Liljekonvaljen som var igår. Att hoppas på samma tur som du, är väl ingen ide men tur det har du.

    SvaraRadera
  2. Smultrongran var en nyhet för mej.Så fin.Vilken tur du haft med frö.

    SvaraRadera
  3. Ojojoj...smultrongranen var vacker, har aldrig sett en sån förut.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Bland orkidéerna är det lätt att gå vilse, åtminstone vad gäller namnen på de rara växterna.
    Dactylorhiza praetermissa, som i Sverige kallas Englandsnycklar men som i England kallas Southern Marsh Orchid, saknar fläckar på bladen.
    Dock saluförs Dactylorhiza med fläckiga blad som D. praetermissa av många plantskolor runt om i Europa.
    Varma (sommar?)hälsningar från Kjell i Öjebyn.

    SvaraRadera
  5. Vilken lycka att hitta en spännande sort så där oväntat! (:D
    Kul gran och kul namn!
    Ha en riktigt härlig dag!

    SvaraRadera
  6. Larz påpekade att han har köpt sin planta under det namnet men var inte 100% säker på att det var rätt namn.
    Har sett på GOGGLE att Englandsnyckeln saknar prickar på sina blad.
    Nu är det bara att vänta och se vad som blir av det hela.

    SvaraRadera
  7. Spännande med fortsättning på din växt! Önskar dig en härlig nationaldag! Zinnia

    SvaraRadera
  8. Oavsett vilken Dactylohiza det är så låt den sprida sina fröer själv och var uppmärksam på fläckbladiga småplantor. Jag har ju sommarstugetomten full av dem och de dyker upp överallt numera. Mina är troligen korsningar mellan Jungfru Marie nycklar och Skogsnycklar.
    Allihop härstammar från en planta som vi hittade i diket när Pappa skulle bättra på dräneringen. Plantan räddades och fick flytta till en ny plats vid brunnens bräddavlopp för att få en fuktig växtplats. Den blommade där i 3-4 år och sedan försvann den. Efter 6-7 år började det dyka upp småplantor längre ned på tomten. Det var nog minst 25 år sedan.
    Rekordet är 120 st i blom samtidigt.
    Numera har jag inte lika många men förra sommaren var det minst 50 st iaf.
    Håller alla tummar och tår för att din planta är riktigt spridningsvillig.

    Ingrid zon 5

    SvaraRadera
  9. Kul när det ibland blir en bonusplanta på köpet så att säga.Oftast är det väl inga ovanligheter som du hade tur med denna gång!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Åh, smultrongranen har jag letat efter länge. Började tro att den inte existerar men du har den ju!!! Och en enlandsnyckel! Tur som en tokig!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad spännande att få en extra - okänd - växt med på köpet.
    Vilken rolig gran! De rosa skotten får mig att tänka på målade naglar :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  12. Du kan ha sån tur att det är en Dactylorhiza majalis ssp. praetermissa var. junialis.
    I så fall ska fläckarna (åtminstone en del av dem) ha ett ringformat utseende, ungefär som fläckarna på en leopard.
    Just den varieteten vill jag ska heta Leopardnycklar på svenska.
    Kjell

    SvaraRadera
  13. En fripassagerare! Grattis! Och kul att du hittade till min blogg.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...