onsdag 8 juni 2011

En ljuvlig dag!

Vore det inte för dessa vidriga mygg skulle man nog aldrig gå in på kvällen.
Just nu är det nästan vindstilla, +16º, det doftar så gott från blommande Häggar och nätterna är ljusa.

I dag har inget vettigt gjorts i trädgården utan jag och en vän har farit runt bland handelsträdgårdar bara för att titta.

I min egen trädgård njuter jag av allt som blommar.
Har äntligen lyckats få en vitblommande Lunddocka - Glaucidium palmatum.

Visst kan man köpa färdiga plantor och slippa flera års väntan, men det är inte riktigt samma känsla som då man själv lyckas.

Klockviva - Cortusa matthiola 'Alba' frösåddes -06 och växer sig bara större för vart år.

Tidiga Bergvallmon - Meconopsis quintuplinervia blommar med sina vackra ljust violetta blommor.
Den har hittat sin plats och sköter numera om förökningen själv.

Smalbladig Rosenrot - Rhodiola kirilowii köptes i Finland för flera år sedan.

Blommar gör även Gulltörel - Euphorbia polychroma och Rosenrot - Rhodiola rosea.

Gulltöreln fröar av sig en hel del men plantorna är lätt att rycka bort.
Gulblommande Gullvivor - Primula veris får lysa som små solar under Syrenen i halvskuggan.

Porslinsanemonen - Anemonopsis macrophylla frösådd hösten -06 har aldrig varit så höga som nu.
Hoppas på massor av blommor.

De små plantorna under de stora är utplanterade i fjol så det tar några år innan dom har nått sin slutliga höjd.
Kransbräcka - Deinanthe bifida frösåddes - våren -07.

Den har ännu inte blommat men växer ut i sidled och blir till en större 'tuva'.
Vet att plantor från samma sådd som växer i Umeå blommade redan året efter sådd.
Jättenysrot - Veratrum californicum blommar vartannat år.

Nu har den 6 stänglar så den kommer att bli gigantisk längre fram i sommar.
Har två olika kloner av Svart Klocklilja - Fritillaria camschatcensis.
En hög och blommar nu,

en lägre som ännu inte har börjat.

Ljuvliga tider, härliga tider!

Natti, natti!


12 kommentarer:

  1. Ja, just det, ni har en massa mygg däruppe! Usch. Vitlöksätare lär slippa både mygg- och fästingangrepp, men jag vet inte, mig tuggar de påvad jag än gör!
    Så många fina plantor du lyckas dra upp! Hur stor är din trädgård egentligen?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med så mycket blomning... bara att njuta....den svarta klockliljan var helt fantastisk!
    Här har vi 'pepper peppar'inte fått så myckat mygg än!?
    Ha det gott i sommarvärmen/Stina

    Attans!!Jag kan nästan aldrig kommentera med mitt google-konot längre, därför är jag 'anonym' / Stina igen

    SvaraRadera
  3. Oj, oj och oj - vad mycket fina växter!! Den vita lundklockan tar nog priset, tror jag. ;-)
    Klockvivan känner jag igen! Det är ju den jag har i cerise (tror jag).
    Jättenysroten har fantastiska blad. Vi såg den för några år sedan och skrev upp namnet - men tror du det blivit något inköp ännu? Icke!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Hej Laila!
    Min tomt är inte stor ca. 1200kvm. :=)

    Stina!
    Jag har skrivit på din blogg om hur du löser dina problem med kommentarerna.

    Ruben!
    Nysrot finns även i svart och vit och är lika vackra om dock inte lika kraftiga och höga.
    Ett väldigt bra inköp av växter :=)

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du har i din trädgård! Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Mygg har jag inte sett skymten av ännu i år, och tur är väl det för det är ju inte mina favvo flygare direkt. Rosenroten är sååå fin, även Klockvivan.//Helén

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint du! Ja, förutom myggen då, kanske, men de finns tyvärr här också. En härlig tid i övrigt!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Gillar dina lundväxter, Lunddockan har jag försökt en gång för länge sedan....den ville inte vara hos mig.
    Ha det gott!
    Camilla

    SvaraRadera
  9. Åh vilka fina växter du visar idag, du är helt otrolig på att dra upp mer eller mindre sällsynta skönheter (jag är inte alls avis, nej då!). Idag tog Lunddockan priset även om Nysroten är en stark konkurrent och Klockvivan en liten beauty queen.

    Ha det gott
    Åsa

    SvaraRadera
  10. Hej Helen, hoppas inte myggen blir för besvärlig hos Er. Igår kväll vaknade myggen med deras vänner knott & knott ur deras relativa vårvila. Vi drack påtåren inne.

    Dina bilder är så fina.
    Vit Klockviva, Svart Klocklilja... jag tror jag svimmar, Vad vackert!
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiska växter du har! Hur lyckades du fröså porslinsanemonen? Jag har misslyckats tre år i rad och tror jag har prövat allt utom att koka fröna! En vit lunddocka...wow! Jättenysroten var också fantastisk.. den frösådde jag förra året med lyckat resultat så nu väntar jag otåligt på att den se ut som din.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Roligt att ni gillar växterna för det gör jag med :=)
    Jättenysroten är köpt som planta från Rydlinge för flera år sedan, så även vit och svart. Har frösått men gav upp.
    Porslinsanemon har jag bara lyckats få till att gro då fröna har varit färska. Frön från listor/fröfirmor har misslyckats totalt. Tror faktiskt att Jelitto har 'förpreparerade' frön som man bör lyckas med.
    Text och bild kan man se och läsa under rubriken - Frösådder för den som vill. :=)

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...