onsdag 1 juni 2011

I växthuset.

 Sedan i går har det regnat eller störtregnat , även åskan gick hårt runt mina trakter.
Både människor och växter fryser, idag är det +10º, nu vill jag ha sommar.

I växthuset är det väldigt, väldigt fuktigt.
 Fläkten får blåsa kalluft för att 'fläkta' lite bland plantorna, lössen måste hållas bort.
Men det doftar så ljuvligt!
Fukt, blommor, jord i en salig blandning ger en doft så man nästan blir berusad.
Det växer så det nästan syns.

Det känns väldigt lyxigt då man plockar bland hyllorna då krukor ska planteras.
Praktsalvia - Salvia splendens 'Blue Ribbon' blommar

Det gör även den mörkare  'Reddy Purple'

Plantorna av Känguruäpple - Solanum laciniatum tar stor plats.



Andra växter som brer ut sina blad är Narcisstobaken - Nicotiana sylvestris 'Only the Lonely'

och 'Mor Alida' tobaken - Nicotiana tabacum

Till sommarens 'eldiga' blomsterhörna hör Tagetes till.
Fröna kommer ursprungligen från Syrien och ger variabla utseenden bland blommorna.



Nyhet i år var den låga Tagetesen  'Mowgli'

Trots det 'dåliga' ryktet gillar jag Tagetes, det är blommor med färg man blir glad över.
En växt jag aldrig är utan är Parakrasse/Tandvärksplanta - Acmella oleracea .
Bronsfärgade blad med 'gula knappar' till blommor.


Rävsvansar - Amaranthus cruentus
av olika sorter bla.  'Autumn Palett'

och  'Miriamelle'

Underblomman - Mirabilis jalapa frösåddes våren -10
Limegröna blad och knalligt rosa blommor.

Törnrosas Kjortel - Rhodochiton atrosanguineum och Klockrankan - Cobaea scandens långa rankor är svår att hålla i isär.

Blommorna på Palettbladen - Solenostemon 'Carafree Mixed'
plockas ihärdigt bort för att behålla de starka färgerna på bladen.

Det är trångt att stå och jobba i växthuset, men sååå mysigt det är.


Önskar er alla där ute i stora vida världen en fin dag!

14 kommentarer:

  1. Herreje Flicka så oooootrooooligt myke' du har!!!! Tänk så mycket glädje ett växthus erbjuder oss frusna nordbor!

    Men, nu blev jag riktigt nyfiken!? Är man på G från Permafrosten till Bästkusten i sommar? När i så fall? Det låter på dig och på Berit att ni tänker ta vägen förbi mitt???!!!/Anja

    SvaraRadera
  2. Blir så förundrad över den enorma växtkraft dina växter har. Törnrosas kjortel som redan blommar? Mina klättrar men är långt ifrån blomfärdiga. Gödslar du de regelbundet från när de är små eller?
    Däremot kan jag berätta att Blå bergsvallmon är uppe och omplanterad. Tack vare dina goda råd verkar det gå vägen. Tack tack!

    SvaraRadera
  3. Hej Anja!
    Ja, att äga ett växthus är guld värd för oss som storodlar
    Nej, jag är inte på väg söderut och vad/om Berit är det har jag faktiskt ingen aning om.
    Men nog skulle jag gärna göra ett besök hemma hos dig :=)

    Hej Fagras trädgård!
    Jag gödslar flera gånger/vecka sen skolar jag om allt efter vad plantorna växer.
    Kul att sådden av Bergvallmon lyckades. Extra kul känns det att mina råd har kommit till nytta :=)

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj, vilken blomsterprakt. Märks att plantorna blir dubbels så stora o kraftiga när man har växthus, det är inget som slår det! //helén

    SvaraRadera
  5. Oj oj så det växer hos dej .Stora härliga plantor.Ja växthuset skulle jag inte klara mej utan.Här har värmen kommit nu .såg att det var 22 plus för en stund sedan.Så underbart och lagom till den här långhelgen.Gunsan.

    SvaraRadera
  6. men ett sådant härligt smörgåsbord du har. jag är alldeles betagen. Dina tagetes är verkligen fina i sina olika färger och rufs.

    Kramar Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Hej Helen.
    Såg någonstans på nätet (har glömt var) att vad som verkar vara en Dactylorhiza maculata ssp. fuchsii (skogsnycklar) har flyttat in i din trädgård.
    Kjell från Öjebyn

    SvaraRadera
  8. Hej Kjell!
    jo, det var på STA:s forum jag ställde min fråga om vad det var som växte i min rabatt.
    Ifall det är en sådan 'ädel' växt som har kommit så har den följt med en Corydalis som jag köpte av Larz D. för några år sedan. Den okända växten växer väldigt, väldigt nära den. Håller tummarna och följer utvecklingen av plantan.
    Ska GOGGLA på ditt namnförslag.

    SvaraRadera
  9. Gör så här:
    Kolla det nedersta bladet på plantan. Är det helt avrundat, utan minsta tecken till spets, är det förmodligen en fuchsii. Finns det en liten spets, om än trubbig, så är det en maculata (Jungfru marie nycklar).
    Visar det sig vara en skogsnyckel är jag mycket, mycket intresserad av att byta till mig några pollenkorn när den så småningom blommar. Eftersom den kan räknas som odlad får man ta pollen från den, även om den i vilt tillstånd är fridlyst.
    Du kan få några fröplantor av hybriden Gymnadenia conopsea x Dactylorhiza maculata av mig.
    Kjell

    SvaraRadera
  10. Störtregn och åska - hua! Men en natts stilla regn skulle jag inte säga nej till, vi har torka här.
    Vilka spännande växter du drar upp i ditt fina växthus! Många är okända för mig men jag läser och lär:)
    En skön långhelg önskar jag dig!/Laila

    SvaraRadera
  11. Det är så underbart fint i ditt växthus att jag blir helt ordlös! :) Och jag tycker också om taggisar, förstår inte alls varför de har dåligt rykte. Visserligen är de väl onödigt frostkänsliga, men de är ju så härligt färgstarka när de blommar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Regn och åska hade vi hos oss i går morse, så jag fick ge mig iväg till bussen med paraplyet i över huvudet ☺ Det var bara en kort stund, sen sken solen igen. Praktsalvian på de första bilderna i inlägget är så snygg! Vilken färg blommorna har! Må så gott
    Tjingeling

    SvaraRadera
  13. Vilket smörgåsbord av härliga växter du har. Själv är jag väldigt förtjust i tagetes. Gärna de gamla sorterna som Jolly Jester samt Favorite red och Mr Majestic. Linne odlade ochså tagetes Önskar dig en skön dag! Zinnia

    SvaraRadera
  14. Så många fina växter du har i ditt växthus!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...