onsdag 15 juni 2011

Klocklilja - Fritillaria camschatcensis

Förra året köpte jag en gulblommande lök av Svart Klocklilja, Fritillaria camschatcensis 'Aurea'
Den blommar nu med två klockor på kort stjälk.

Köpte även en lök av den fyllda Svarta Klockliljan - Fritillaria camschatcensis 'Flore Pleno'.
Den har ännu inte slagit ut men är på väg.

Hoppas nu att dessa lökar är lika villiga att föröka sig som den Svarta Klockliljan - Fritillaria camschatcensis är.

Plantorna växer i fuktig men väldränerad jord i halvskugga.

Var köpte jag lökarna?
Jo, från Botanicus.

Önskar er alla en fin dag!


10 kommentarer:

  1. Vilka läckra blommor, vet inte om jag sett dem förut. Och pionen i ditt förra inlägg är ju fantastisk!
    Ha det fint!
    Ullis

    SvaraRadera
  2. Så vackra de är de svarta olika liljorna.

    SvaraRadera
  3. Ojojoj så vacker den är den svarta liljan
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka fina liljor. Nu blir jag köpsugen:o)))

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Gulblommande svart klocklilja låter som en omöjlighet! Gillar nog den svarta bäst, dras mer och med till den färgen, gärna i kombination med silvergrått.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Jättefina, har du försökt att så någon Fritillaria? Kan du få frön i år? Spännande sorter...

    SvaraRadera
  7. Hejsan alla!
    Jadå, jag har frösått frön av olika sorters fritillarior. Det är ett segt projekt som tar lång tid. Det gror som 'strån' vissnar, kommer upp året därpå med två strån osv.
    Har oftast gett upp.
    Vissa år bildas någon enstaka frökapsel på Svart Klocklilja, låter kapseln vara kvar och så får naturen sköta om sådden.

    SvaraRadera
  8. Klockliljan är underbar, speciellt den svarta faller mig i smaken. Tack för tipset till botanicus.
    Kram

    SvaraRadera
  9. botanicus ska jag testa beställa från! Kul!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...