måndag 13 juni 2011

Spänningen är över!

Hösten 2007 fick jag frön från en vitblommande Pion,  Paeonia obovata var willmottiae.
Berättade i ett tidigare inlägg om att Pionen har 2 knoppar för första gången och spänningen var stor.

Väntan har varit lång, blomknoppen har varit hårt knuten.

Så igår öppnade den sig lite och jag såg att vit var den inte.

I morse öppnade sig knoppen mer och mer.




För att till sista slå ut helt.

Inte är den lik sin moder och jag vet att från frösådd kan det bli vad som helst.
Men man hoppas och tror att kanske, kanske har man tur och får en nästan likadan.
Nu i kväll har den slagit ihop sin blomma, får se ifall den öppnar sig igen i morgen.

Det finns ytterligare en knopp men den är fortfarande hårt knuten så man får nog vänta ett litet tag till innan den kommer att blomma.

Vad tycker jag då?
Nja, lite besviken är jag nog, men eftersom den är min alldeles egen och det enda exemplaret i världen så är den ju helt bedårande vacker.
Pionen har nu fått ett namn och heter Paeonia obovata var. willmottiae 'Emnalie'

Natti, natti!

 

3 kommentarer:

  1. Visst är den fin "trots" att den inte blev vit.
    Jag fick en vit pion av min dotter för 3 år sedan, nu (vilken dag som helst) ska knopparna slå ut, ska bli så roligt att få se den blomma.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tycker hon var jättesöt ändå, jag! :) Har också fröer på g från en vit pion. Får väl se då om den blir vit eller någon annan färg...
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Jag är också förtjust, när jag läser om pioner hos dig så här ngr år för sent.
    Helena Gävle

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...