söndag 2 oktober 2011

Pärlor och glöd.

Oktober månad startade med blå himmel och sol.
Trädgården strålade av varma glödande färger.

Den Amerikanska Häggkörsbäret - Prunus pensylvanica 'Oulo' börjar hösten med att bli orange för att sedan övergår till varmt röd.

Näverhäggen - Prunus maackii är lysande gul i solen.

Trädstammen är vackert kopparfärgad.

Vackra pärlor har den Koreanska Berberisen - Berberis koreana var bär kommer att bli ändå rödare

Den Vita Tibasten - Tibast mezereum f. alba har mogna bör.

Körsbärsbenved - Euonymus planipes har både pärlor och glöd.

Rönnarna tillhör även kategorin pärlor och glöd.
Carmencitarönn - Sorbus commixta 'Carmencita'

Vit Pärlrönn - Sorbus koehneana
Dvärgrönnens - Sorbus reducta rosafärgade bär.


Men det var igår, idag är allt som vanligt igen.
Mulet, regn, grått och trist.

Har fortfarande svårt att få mina kommentarer att 'fastna' hos vissa bloggar.
Hoppas det löser sig snart.

Önskar er alla en härlig söndag!


16 kommentarer:

  1. Alla dessa vackra bär som bildas på en del växter är egentligen höstens blommor.Många är ju lika fina som blommorna.

    SvaraRadera
  2. Så otroligt vackert det där amerikanska häggkörsbäret, Prunus pensylvanica `Oulo´, var. Undrar om det är ett sånt jag har letat efter till "yttertomten". Såg nämligen ett i Örby (Älsvjö) Stockholm när jag bodde där som jag alltid velat ha- Men...det var inte dom som bodde i huset som planterat det. Alltså fick jag aldrig något namn! :-(

    SvaraRadera
  3. Detta är anledningen till att jag älskar hösten! Alla vackra färger som träd och buskar bjuder på. Har man sen valt träd med vackra stammar som du är min lycka total. För att inte tala om alla vackra bär och frukter du visar. Jag är lyrisk!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Så underbara höstbilder! Så trist att behöva dras med regn igen för er där uppe, men kan det vara till en tröst att ni slipper nattfrost så länge det regnar....?!/Anja

    SvaraRadera
  5. Underbara höstfärger. Det ÄR otroligt vackert en solig höstdag, man skulle bara få många flera sådana dagar. Idag skiner solen och det är skönt ute, så jag ska inte klaga :)

    SvaraRadera
  6. Du har många fina träd som bidrar till en fin stämning i höstträdgården!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder, tänk att naturen kan trolla fram så vackra färger...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Så mycket fina höstfärger, stammar och bär! Visst är det vackert! Soliga höstdagar är underbart!
    Pärlrönnen står högt upp på önskelistan inför nästa års projekt det vita rummet, ska bli kul att planera det under hösten, samla inspiration och rita lite (:D
    Tack för härliga bilder!

    SvaraRadera
  9. Hej Helen1
    Vilka härliga höstbilder, jag är väldigt svag för allt som ser ut som pärlor:)
    Jag har också haft stora problem att kommentera, kommentaren bara försvinner när jag trycker på 'skicka kommentar'
    irriterande:(
    Upptäckte nyss att det verkar funka om jag loggar in på mitt googlekonto innan jag gör kommentaren, ett tips:)
    Ha en fin vecka/Stina

    SvaraRadera
  10. Har prövat flera olika sätt, både inloggad och inte inloggad men det spelar ingen roll. Vissa bloggar tar inte emot mina kommenatrer, dom försvinner trots upprepade försök.

    SvaraRadera
  11. Verkligen vacker höstglöd!! Vad många fina träd och buskar du har!! Där ligger jag i lä!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Så nu skriver jag en gång till för mitt föa försvarnn i ett erroorrrrrr....trött jag blir.
    Super härliga höst bilder och jag visste inte att det fanns rön med vita bär.

    Super fin
    Kram Anna
    Godastunder-Tokkiga ideer

    Att välja annonym fungerar att lägga kommentar men alla har ju inte det.

    SvaraRadera
  13. Smukke efterårsbilleder.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  14. Bättre start på månaden kan man ju inte få :) Kram Suss

    SvaraRadera
  15. Vad vacker näverhäggen är, en ny bekantskap för mig.
    Min vitblommande tibast dog i vintras men jag ser små fröplantor som jag nu hoppas växer till snabbt och blommar med vita blommor- gärna redan till våren :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Pärlrönnen står högt upp på önskelistan inför nästa års projekt det vita rummet, ska bli kul att planera det under hösten, samla inspiration och rita lite.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...