måndag 6 augusti 2012

3 x rosa.

Tre fina växter som blommar i rosa just nu är
Clematis viorna.
En frösådd från -05 som blir ca. 3-4m. hög och får små söta klockformade blommor.

En annan favorit bland är Clematis 'Aljonushka'
Blir ca. 2m. hög och blommar med hängande blommor långt in under hösten.
Är en örtartad hybrid av C.integrifolia och klättrar inte själv utan behöver bindas upp.
Bägge sorterna klipps ner under sen höst eller tidig vår.

Hög och reslig är Riddarsporren - Delphinium 'Dusky Maiden'
Blir mellan 160-200cm. hög, trivs i lätt fuktig men väldränerad jord.
Behöver stöd för att inte blåsa av.

Hej och Välkommen Berit!
Roligt att du har hittat hit.

Ha det bäst!



10 kommentarer:

  1. Så fina bilder! Härliga färg på riddarsporren. Borde nog införskaffa fler klematis, tack för fina tips.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina växter allihop! Klematis Viorna skulle jag gärna ha, men nu kan jag inte komma på någon enda plats för ytterligare en klematis!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen!
    Vilken tur att jag någon gång slipper att avundas dina växter - jag har dessa klematis själv ;)))!
    Men, det har man konstaterat mååånga gånger att ingenstans blir riddarsporrarna så höga och fina som uppe i Norr. Där gav jag mig själv jag så jag teg - alltså avundsjuk i alla fall - fast inte missunnsam;)))! /Anja

    SvaraRadera
  4. Den andra bilden på klematisarna den är ju läcker.Färgen är så fin.Riddarsporren var en fining den med.MVH

    SvaraRadera
  5. Hej !
    Vilka fina bilder på klematis...och dina riddarsporrar...helt bedårande !!!
    Kul att din fina trädgård uppmärksammas och fotograferas...den bjuder på så mycket vackert.

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Gillar dina klematis! Mina har varit så dåligt blommande i år, ja förutaom Jackmaniin! Den kan man alltid lita på!/ Lila-Christina

    SvaraRadera
  7. Vackra alla tre! Och, vad duktig du är med att dra upp växter från frö! Väldigt avis blir jag!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Så jättesöt viorna var! Jag trodde inte att den var riktigt härdig så det var uppmuntrande att se att den blir så vacker hos dig.

    SvaraRadera
  9. Tack Helen för att vi fick komma och titta i din trädgård fast du inte vara hemma, tack även till din goa gubbe som vi fick prata med istället. Så mycket roligare det är att titta på alla bilderna nu när man fått gott runt och runt och bara njutit av allt det vackra. Fantastisk trädgård älskar den.Kram Gunn-Mari och Torbjörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ni gillade min trädgård :=)
      Kul att ni hittade hit.

      Ni ska ha Tack själva för den vackra smides Rosen jag fick.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...