söndag 26 augusti 2012

Purpurhortensia - Hydrangea serrata var. yesoensis.

Köpte Purpurhortensia - Hydrangea serrata var. yesoensis som en liten planta från Borealis maj 2011.
Den planterades ut i rabatten efter det att risken för nattfrost var över.
Plantan växte fint under sommaren och såg under senhösten att den även hade blommat med en klase som jag totalt hade missat.
I våras visade det sig att den lilla busken hade farit illa av all snö som hade rasat ner från taket.
Den grävdes upp och planterades i rabatt med fuktig men väldränerad jord i halvskugga.
Den har vuxit fint och börjat bilda nya grenar.
I slutet av juli såg man att en blomma var på väg.
Den blommar med rosa platta blommor.
Blir en meterhög buske med tunna grenar och formen beskrivs som en ny varitet så sent som 2001.
I går såg den ut så här och jag tror att blomman är fullt utslagen nu.
Tycker den är väldigt vacker.
Har fler Hortensior i trädgården men alla blommar i vitt förutom Hydrangea paniculata 'Early Sensation' som får rosafärgade blommor ju äldre dom blir.
 
Finns fler spännande sorter av Hortensior som är värda att pröva även i vår zon.
 
Trevlig avslutning på kvällen!
 
 

4 kommentarer:

  1. Jag är mycket förtjust i hortensia, men lyckas inte riktigt med dem, har några som jag haft i kruka och sedan planterat ut i rabatten, men det verkar vara svårt att få dem att frodas. Din är mycket fin.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Meget flot hortensia med fine blomster, ser ud til at trives godt :)

    SvaraRadera
  3. Så vacker din hortensia är! Har själv planterat flera stycken trädgårdshortensior, men de blommar aldrig mera hos oss.
    Här fanns sedan förr en klätterhortensia som blommar praktfullt. Har också planterat en 'Annabell', som kommer med gigantiska blommor - större än som är vackert, tycker jag! Däremot får jag som sagt ingen blomning på de vanliga hortensiorna.

    SvaraRadera
  4. Mycket fin Helen!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...