måndag 27 augusti 2012

Slingerstormhattar.

Tror det var i fjol som jag köpte Slingerstormhatt - Aconitum sp. Ex. Taiwan från Spezialplant.
Den är inte så stor ännu i omfång men två rankor har klättrat upp till ca. 2 m och blommar för första gången.
Trivs i fuktig men väldränerad jord i sol/halvskugga och behöver något att kunna klättra i.
 
Stor i omfång är däremot Aconitum hemsleyanum 'Red Wine'
Den har rankor på ca. 2,5 - 3,0 m. och trivs i likadan miljö som Stormhatten ovan.
 
Aconitum alboviolaceum.
Blir ca. 2 m. hög och behöver ledas in till något att klättra i.
Även den trivs i fuktig men väldränerad jord i sol/halvskugga.
Alla tre har djupt flikiga handstora gröna blad.
 
Önskar er alla en fin start på den nya veckan!

 

10 kommentarer:

  1. Jättefina alla tre! Alboviolaceum har jag faktiskt på tillväxt. Den var ju inte svår att fröså och verkar härdig. Fin blomma! Det är nog viktigt med fukten som du säger, jag har en ´Red Wine´jag fått av Margareta W och den mår inte bra i år. Troligen brist på vatten.

    SvaraRadera
  2. Hörde talas om slingerstormhatt på radion häromdagen, de låter jätteintressanta och dina bilder lockar verkligen.. Jag har den gamla vanliga sorten sedan 30 år och de blommar fint just nu. Jag måste försöka hitta de slingrande också!

    SvaraRadera
  3. Har en Slingerstormhatt på gång.Står i kruka till nästa år så den växer till sig.Gillar dina klättrare.

    SvaraRadera
  4. Oj, läckra blommor den har!
    Kram och ha det
    så bra!
    Sofia

    SvaraRadera
  5. Jag fick en planta av stormhatt av en bloggvän förra året, men den placerades på fel ställe i trädgården, den stod alldeles för torrt så den stannade upp i växten. Nu har jag flyttat den och hoppas att den kommer att trivas bättre på den nya platsen.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Wow, de är då för läckra!:) Kram Hanna

    SvaraRadera
  7. Jag fick en slingerstormhatt förra hösten,tyvärr lyckades jag tar död på plantan.Måste skaffa en ny.Jag läste om dina frösådda penselbräckor.Får jag vara så fräck och fråga om du har frö eller en planta att sälja till mig???
    MVH Renate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inga plantor av Penselbräckan och frön hinner sällan mogna i min zon om inte hösten blir varm och lång.
      Den blommar ännu men ska hålla koll på ev. frökapslar. Maila mig gärna lite längre fram och påminn mig :=)

      Radera
  8. Så fina slingerstormhattarna är, vi har en som ännu bara slingrar utan att vilja blomma, jag är orolig att anlagen till knoppar kommer att frysa innan de hinner blomma i år.
    Kanske det lyckas bättre när plantan blir äldre?
    Drömmer om fina blommor som på dina plantor, kanske nästa år...
    Ha det fint

    SvaraRadera
  9. Beautiful flowers, real joy for eyes. I am greeting

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...