fredag 30 augusti 2013

Clintonia udensis och Clintonia borealis

En annan växt som får vackra blåa bär på sensommaren är Clintonia udensis.
Det är en växt för halvskugga/skugga med fuktig men väldränerad jord.
 
 
I början av maj har den stora bladrosetten vuxit fram.
Bladen är tjocka, gummiliknande, breda och ca. 20cm. långa.
Bladrosetten blir ca. 30cm. hög.

 
Blomstängeln växer fram ur mitten.
 
 
Blommorna är vita, svagt doftande och den totala höjden på blomstängeln är ca. 50-60cm. hög.


 
Får mörkblåa bär där sedan fröna finns i.

 
En gulblommande variant är Gult Skogsöga - Clintonia borealis.
 
 
Den är dock betydligt mindre både i bladens storlek och blommornas höjd.

Även den får mörkblåa bär på sensommaren men av någon underlig anledning plockar någon fågel bort dom.
 
Fröna behöver en kylperiod för att gro.
 
Hej och Välkommen vill jag hälsa ny följare.
Blir så glad att du har hittat hit.
 
Trevlig fredag kväll!
Må väl!
 
 

10 kommentarer:

  1. så vackert med lundväxter
    önskar att jag hade en lund
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Jeg blir så glad når jeg finner nye spennende planter å jakte på : ) takk! Og god helg!

    SvaraRadera
  3. 1000-TACK för fröna av Diphylleia grayi.
    Vilken spännande växt, nu ska de ner i jorden, jag läste om att de bör sås färska.
    Kan krukan stå utomhus sedan? Bör den täckas med något?
    Blir det inte för kallt i snöfria november med barfrost på -20 ibland?
    Tror mycket av förra höstens frösådd frös ihjäl, inget kom upp ur de krukorna.
    Men frösådden från i januari som grävdes ned under snön grönskade fint i våras.
    Är lite osäker bara.
    Jag är ju ingen större stjärna på det här med frösådder och det lyckas inte alltid så bra.
    Men denna vackra växt vill jag lyckas med.


    Du visar så många vackra växter, även Clintonia är ju underbar.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Den översta ser helt fantastisk ut med sina blåa bär. Precis vad som behövs när det är sensommar, lite färg! :-)

    SvaraRadera
  5. En sån fin växt.Den skulle man ju vilja odla bara för de vackra bladen.Blommor och bär ett extra plus.Kram.

    SvaraRadera
  6. Vilken fin växt Clintonia Udensis är, nu får jag söka frön eller planta.
    Clintonia Borealis har jag.

    Ha en riktigt fin helg

    SvaraRadera
  7. Den var ju riktigt fin den där :)

    Kul med bären.... Jag känner att det är dax för mig att skaffa lite fler ovanliga växter i min trädgård ! Denna måste bli en av dem !

    SvaraRadera
  8. Så många spännande växter du har, fantastiskt läckra. Tack för kommentar om kirskålen, ska kanske sätta den i kruka för säkerhets skull.

    SvaraRadera
  9. Hejsan, fina saker du har. Idag fick jag frön från trillium.no, bl.a. Clintonia udensis. Har du några bra tips för hur jag skall behandla, så dessa??
    Tacksam för svar.

    Sven-Erik Nygren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Sven-Erik!
      Kul med frön och egna frösådder.
      Clintonia udensis behöver en kylperiod för att gro så även fröna av Trillium som dessutom har kort grobarhetstid.
      Fukta jordytan lite lätt, fröså, ställ ut på en skyddad plats och passa mot torka då vårsolen börjar skina. Täck gärna även krukorna med en bit fiberduk eller dyligt så skyddas sådden mot smådjur och flygande frön från ovan.
      Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...