måndag 12 augusti 2013

Sensommar.

Har varit borta en vecka från trädgården och väl hemma igen ser man att sensommaren är här.
Nya inköp av växter är gjorda som nu ska få en plats i någon rabatt men inser att ska dom rymmas så måste något annat bort.
 
 
Eftersom Thujor har väckt mitt intresse och nyfikenhet har jag samlat på mig en del olika sorter.
Så även på den här korta resan.
 
Larz med företaget Spezialplant hade med sig,
Thuja plicata 'Cuprea'
Thuja occidentalis 'Goldperle'
 
Hittade på en trädgårdsbutik även,
Thuja occidentalis 'Yellow Ribbon'
Thuja occidentalis 'White Smaragd'
 
Pelaräpple - Malus domestica 'Presidentii'
Mini Kiwi - Actinidia kolomikta 'Annikki'
Pelar Brakved - Frangula alnus 'Fine Line'

 
Smultronstället hittade jag Heuchera Brons Beauty

En läcker storvuxen Alunrot som kan bli ca. 70cm. hög.
 
Från vännerna Helena, Ingrid och Maggan följde fina plantor med hem som tex.
Primula palmata
Krypviva - Primula juliae
Höstbräcka - Saxifraga cortusifolia 'Rubrifolia'
Stor Höstbräcka - Saxifraga fortunei 'Wada'
En onamnad vacker vitblommade Hosta.
 
Var även ut i skogarna för att plocka vackra stenar.

'
Dom ska placeras i den nya sandrabatten.
 
Många olika projekt har och pågår i trädgården.
Fler 'fattigmansportaler' som är gjorda av störar (trädstöd)
Sandrabatt och spegelväggar.
Visar lite senare i ett inlägg hur det blev och ser ut.
 
Nu ska jag ut och jobba lite i trädgården.
Tack för att du tog dig tid att titta in idag.
 
Ha en härlig start på den nya veckan!
 
 
 

12 kommentarer:

  1. Underbart Helen med så många spännande tujor. Jag delar din förtjusning i denna vackra och användbara växt. Själv hittade jag en undangömd liten miniatyr Thuja occidentalis `Teddy´ som ratats av besökare i plantskolan. Nu finns den i min trädgård, knappt 2 dm hög, smaragdgrön och tät. Den behöver inte växa alls!

    Brakveden är så vacker, en av mina absoluta favoriter i trädgården.

    Kul att du skall anlägga en sandrabatt, det arbetet vill jag verkligen följa.

    Ha det skönt i trädgården idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i din trädgård jag såg den för första gången Gunilla och namnet skrevs upp i min 'villha-bok'
      Är så glad att den nu finns även här.

      Radera
    2. menar Pelar Brkaveden alltså :=)

      Radera
    3. ..och jag har planterat en till i grusträdgården vid husgaveln. Där gör den sig ännu bättre mot gruset än den som står inne i trädgården.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Du fick med dig en hel del roligt hem. Synd att vi missade varandra när du var här i trakten. Kul med nya projekt också.
    Hade fint!

    SvaraRadera
  4. Så många spännande växter du hittat på din resa.Hoppas du visar var dom hamnar sedan i din trädgård.
    MVH/Gunsan.

    SvaraRadera
  5. Härligt, härligt Helen!Vilka små tujajuveler du har hittat! Den vanliga, 'Brabant' är mer en leksak som man kan göra lite som man vill:)!
    Jo! Och TACK för att du kallar årstiden för sensommar. Alltför många börjarn yra om hösten - "me don't like"!/Anja

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fint du har samlat på dig och kul med en massa nya projekt, du kan väl visa sen lite vad du gjort så att man blir inspirerad, det är roligt att göra om i trädgården, det blir så fint med nya anläggningar och rabatter. Ha det bra/Carita.

    Vi har fått regn, det glömde jag.

    SvaraRadera
  7. Spännande växter! Svårt bara att välja bort för att få plats med det nya, eller?
    Spegelvägg låter mystiskt och lockande! Ska hålla utkik efter nästa inlägg!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  8. Va mycket fint du har köpt!
    Skall bli spännande att följa dina projekt!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oj. Nu blir jag matt av beundran.
    Hur i all världen får du plats med alla nyinköp :o)
    Jag kan ta det du tar bort :o)Hihi.

    Pelar Brakved den måste jag hålla utkik efter.Så fina skira blad.
    Smultronstället besökte jag i Lördags men jag är ju blind när jag ser så mycket jag vill ha. Inte såg jag någon sådan stor alunrot.

    Nu blir det spännande att se vad du gör för nytt.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...