torsdag 21 november 2013

Bergvallmons olika utseenden.

Har sett att resultatet på Bergvallmo - Meconopsis blir stor vid frösådd.
Både färg, form och höjd varierar kraftigt.
 
Den här Bergvallmon har funnits i trädgården i 12 år.
Den brer inte ut sig eller ger några frön.
Den är frösådd som 'Lingholm'
 
 
Har under åren köpt frön från företag, frölistor, bytt och samlat från egna plantor i trädgården.

 
Blommorna har sedan fått olika antal kronblad, färg och form.

 
Vågiga kronblad.

 
Lite fylld.

 
Färgens ton.

 
Att blommorna har en nyans av lila kanske beror på att dom har ett litet arv från 'Hensol Violet' som även dom ser väldigt olika ut mellan plantorna.




 
Bergvallmon med ljusblåa blommor kanske är korsade med de vita.

 
I sommar blommade en planta som är resultatet av frösådd med frön från den fyllda Bergvallmon.
Resultatet blev fylld med nyans av lila.


 
Även självsådder av Taggig Bergvallmo varierar stort.



 
Vid kontrolerad frösådd gör jag så här.
 
I år prövade jag en annan metod som visade sig fungera helt perfekt.
 
Resultatet av experimentat blev det här.
 
 
Brukar även låta någon frökapsel vara kvar på plantorna så faller fröna ner och gror under våren.
Man får bara passa så man inte rensar bort småplantorna.
Numera då jag säljer överskottet av plantorna på växtmarknad så märker jag bara namnlappen med Meconopsis sp.
 
Tack för titten!
Må väl!
 

9 kommentarer:

  1. Intressant! De vita är absolut vackrast i mitt tycke, den understa är också mycket fin. Jag har några frösådda plantor som jag fått av en kompis, har ännu inte blommat.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jisses, va många olika! Varenda en är vacker på olika sätt dessutom.
    Jag sådde Meconopsis 'Lingholm' förra vintern och planterade ut dem nu i höstas. Skall bli spännande att se hur de ser ut när de (förhoppningsvis) blommar sedan:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hei! Så mange vakre du har. Visste ikke at det fantes så mange. Har prøvd mange ganger. De siste årene er det bare bladene som kommer. Har lest at de krever en del kulde så kanskje H3-4 ikke er det rette, men jeg har sett dem trives godt ved lavere herdighet. Så et eller annet gjør jeg feil! God natt! Anne

    SvaraRadera
  4. Meconopsis, en av trädgårdens primadonnor. Vilken slags jord o läge trivs dina bäst i? Jag brukar testa frösådd och får upp små miniplantor - som sedan dör. Så jag förlitar mig på de självsådda. Och i fjol köpte jag även några från Larz D på Spezialplant. Dock blev de inte klarblå utan blekblå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla Bergvallmon står i halvskugga/skugga och med rabatt som har väldigt fuktig men väldränerad jord. Tycker de flesta Bergvallmon man ser i dag är blekblå och har funderat på varför de mer mörkblåa har försvunnit.

      Radera
  5. Beautiful flowers. I love blue flowers.

    SvaraRadera
  6. Tack för dina goda råd om sådder! Nu ska jag prova din metod - ställa ut sådden och ta in i januari. Verkar smart då plantorna hinner bli större inför sin första vinter.
    Trevlig helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Vilken variation! Roligt att se med flikiga blad. Älskar bergvallmo, men det vet du ju redan ;) Tack för att du skrev om det just nu - är ju dags att så årets skörd av frö nu när det börjar frysa på ordentligt!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Åh så himla vackra! Särskilt de vita och 'Hensol Violet'. De enkla påminner nästan av en julros i blomningen och den fyllda lila av en klematis. Så många spännande varianter du fått fram! Får man fråga, skulle det finnas någon möjlighet att få något frö av vallon?

    Kram Frida

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...