lördag 16 november 2013

I Owes trädgård - bäckbygget.

Efter inlägget om Owes trädgård blev det lite frågor ang. bygget av bäcken både under kommentarer och via mail.
 
Jag bad Owe själv skriva om hur han har gjort.
Här kan ni läsa.
 
/////////
Efter att bäcken legat torrlagd i fyra år beslutade jag mig för en renovering.
 

 
Jag rev upp dammduken och gjorde ett nytt ca 50 cm brett plant underlag av stenmjöl, medan jag hela tiden höll koll på lutningen ner mot dammen.

Ytterst lite lutning behövs för vacker rinning.
Min tomt är i det närmaste plan, så jag fick bygga upp hela vägen.
På ett par ställen försökte jag också bygga ett litet fall för att uppnå porlet.

 
När jag kommit fram till den tilltänkta platsen där bäcken ska börja, hade jag en höjdskillnad på ca 60-70 cm på ca 10 m bäckfåra.
Det innebar att bäcken skulle utgå från en kulle.
Högst upp på kullen placerade jag en s k murarhink, lätt framåt lutad mot bäcken, från vilken vattenflödet skulle utgå med ett litet fall.

 
Efter det var det dags att lägga tillbaka dammduken som är ungefär lika bred som underlaget av stenmjöl.
Duken fästes sedan tätt mot sidan av hinken med hjälp av silikon, liksom ev skarv av duken.

 
Gruset i fåran valde jag storleken 4/8 och lade ovanpå duken som också höll denna på plats under arbetet.

 
Sedan lade jag upp till knytnävsstora sprängstenar utmed sidorna (tillsammans med slangen som kommer från pumpen) under duken så dukkanten står upp ca 10 cm.
Samt på insidan för att på så sätt dölja duken och stadga kanten och förhindra att vattnet rinner över.

Lite justering med storleken på stenarna på insidan så inget läckage p g a kapillärkraften uppstår.


 
Den här metoden tycker jag var riktigt lyckad och har fungerat perfekt under åren.
Visserligen får man laga till stenar på våren när dammen ska startas, och att man kollar så det inte läker p g a att stenar eller växtblad bildar kapillär.
Det är inte det lättaste att med ord beskriva hur jag gjorde och vad jag menar, men jag hoppas att bilderna kan vara till hjälp.
 
////////////
Tack Owe för att du tog dig tid att skriva och berätta.
 
Jag var med den stora dagen då bäcken skulle invigas.
Skulle det fungera?
Spänningen var stor för oss alla som var samlade.



 
En glad och nöjd Owe som drar en suck av lättnad.
Det fungerar och blev jättefint.


 
Hålet i murarhinken är dold av stora stenar.

 
Mellan grönskande perenner flyter bäcken fram och ner till dammen.


 
 
Vatten i trädgården, stort eller smått berikar djurlivet.
 
Må väl!
 
 

4 kommentarer:

  1. Bra beskrivning! Jättefin liten bäck, mkt inspirerande.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bäck, tack för att ni visar hur den byggdes.
    Det här var inspiration må jag säga!
    Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Vilket drömprojekt!
    Otroligt inspirerande!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Så roligt att se i så många bilder! Verkligen ett drömprojekt. Någon gång måste jag testa vatten i trädgården. Skulle vilja dämma upp diket mellan oss och åkern och odla näckrosor, men då svämmar nog hela området över ;)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...