måndag 4 november 2013

I Owes trädgård.

Owe är min kompis sedan mer än 30 år tillbaka.
Vi delar ett stort intresse, nämligen trädgård.
Nu är det verkligen dags att få visa lite från hans paradis här på jorden.
 
Owe har ett speciellt intresse för Fuchsia och han har en hel del spännande sorter.
På altanen i norrläge växter dom ute sommartid så det knakar.
 Under vintern förvaras dom i garaget där det är svalt under växtbelysning.
 
Fuchsia  'Autumnale'
 
 
'Gartenmeister´

 
'Dymph W.V Groenland'

 
'Trientje'

 
Fuchsia boliviana 'Alba'

 
'Shauna Lindsay'

 
'Sparky'

 
 Små sticklingar som har fått växa upp till 'träd' finns det flera av.
tex. 'Display'

 
och 'Barbara'

 
En vacker trädgård som både innehåller bäck, damm, woodland, mängder av perenner, buskar, träd och barrväxter finns naturligtvis också.






 

 
Flera egna ympade äppelträd växer på framsidan i solen.


 
Höstanemon - Anemone hupehensis trivs.

 
Clematis 'Alionushka' tittar fram genom hässjestaket

 
Rosor finns det gott om som tex.
'Amber Queen'

 
'Rumba'

 
'Sebastian Kneip'

 
'Tatoo' Courtyard'

 
'Hansaland'

 
En annan röd vacker Ros som jag tappat namnet på.

 
Owe har ett signum och det är korpen.
Den finns även i trädgården.

 
Som trädgårdsägare är man ständigt på 'hugget'.
Fuchsia 'Lechlade Gordon' kollas så den inte får lus eller vita flygare.

 
Fröer plockas av Taggreva - Echinocystis lobata som växer runt Thujan

 
Owe har bestämt sig för att satsa på fler Rosor och har nu under hösten beställt en hel del via nätet.
Ska bli spännande att se dom växa och sedan blomma.
 
Vi diskuterar trädgård, planerar rabatter, reser både korta och långa trädgårdsresor tillsammans, byter och delar växter.
Det är en ynnest att ha en vän under så många år.
 
 
 
 Må väl!
 
 

12 kommentarer:

  1. Hei! Det er så fint å ha en å dele opplevelser fra hagen med. Her var det mange vakre fuchsia som jeg aldri har sett. Disse har nok et bedre vinterliv enn våre. De står ribbet i en mørk, men frostfri kjeller. Spennende hage, vakre roser og et kjempefint hasselgjerde.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en ynnest med trädgårdsvänner - fint skrivet Helen!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Sådana vänner ska man vara rädd om! Förstår att ni har stort utbyte av varandra!
    Fuchsia är tydligen en växt som kan skapa samlarmani!
    Fin bäck han har byggt! Har han visat någonstans hur han gjorde?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, han har inte visat någonstans hur han byggde bäcken men kan be honom skriva och berätta så får det bli en uppföljning i ett nytt inlägg.

      Radera
  4. Skönt med kompisar man haft länge. Och vilken härlig titt i ett litet paradis, tack!

    SvaraRadera
  5. Visst är det roligt att ha vänner att dela sitt intresse med? En fantastisk trädgård verkar han ha också.
    Ha en fin vecka!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det är ett stort nöje att följa din blogg! Tack för att du skriver o fotar.

    SvaraRadera
  7. Tack för att vi fick se lite från Oves trädgård, vänner som han är guld värda, speciellt när man som du delar samma intresse som honom.
    Fuchsia är fint på alla vis, men krukorna blir tyngre och tyngre allt eftersom de behöver större plats att växa på.
    Hos oss odlar frun fuchsiorna, jag bär de tunga krukorna.
    Hm... men de är fina att se på.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Ren och skär ögonfröjd så här i stundande vintertider! Mindes plötsligt hur jag planterade Rumba för mer än trettio år sedan å tjänstens vägnar - oj vad tiden går! Ha det bra Helen!

    SvaraRadera
  9. Så vackra fuchsior!
    Jag mötte också en trädgårdsinnehavare en gång för inte så länge sedan som hade många fuchsior i vackra lerkrukor. Varje höst lyfte han ner dem i sin källare, men han tyckte att han började bli för gammal för den sysslan. Hade jag bott närmre kunde jag gärna hjälpt honom, för det vore synd om han slutade med sina fuchsior.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Oj, vilka fantastiska fuchsior!!! Jag är definitivt ingen fena på dessa blommor, men jag vill bli. Och nu har jag skaffat ett jättelysrör och ställt mina fuchsior därunder - hoppas att det ska göra susen. Tänker också testa och se om jag kan få någon att trivas i vinterträdgården när den är färdig.

    Kram och solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  11. Så kul att få se Owes trädgård,länge sen jag var dit ser jag:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...