torsdag 19 februari 2015

Vad händer? Senaste nytt!

Nu har det en längre tid varit varmt så snödjupet har blivit betydligt mindre.
Solen har börjat visa sig oftare, det känns varmt och skönt om man sitter i lä.

 
I måndags öppnade Rutviks Handelsträdgård i Luleå för säsongen.


Det tar jag som ett vårtecken och i går var det dags för årets första besök.
 
Persika - Prunus persica 'Riga' som odlades i en jättekruka hade börjat slå ut sina blommor.
 
 
Det doftade så gott i det stora välfyllda växthuset av alla krukväxter som blommade.
Två olika sorters Citrus vars frukter lyste i oranget och gult.
 
 
Gillar man rosa flamingo fanns även det att köpa.
 
 
50% på alla sorters frön var det på Blomsterlandet.
Inte för att jag varken behöver eller har plats numera blev jag tvungen att köpa som var för mig en nyhet, Snötörel - Euphorbia graminea F1 'Glitz'
 
 
Har nu blötlagt 2 briketter som jag har tänkt fördela de 10 fröna över.
Ska bli spännande att se hur det går och hur fort det växer.
 
Här hemma under lysröret växer de frön som grott.
 
För plantorna av Kanna - Canna generalis är det hög tid för omskolning till näringsrik jord.
 
 
Karpaterbacksippa - Pulsatilla halleri ssp. slavica har börjat få sina första riktiga blad (karaktärsblad)
 
 
Bergnäva - Erodium manescavii gror väldigt ojämnt så den får jag vänta ut.
 
 
Törnrosas Kjortel - Rhodochiton atrosanguineum har grott bra och får nu fortsätta att växa till sig under lysröret.
 
 
 
På lördag den 21/2 kommer Eric Wahlsteen till Piteå.
Eric har planskolan Borealis där man kan hitta många spännande växter att handla.
Han har även skrivit 2 böcker varav jag har den ena, 'Växter från världens ände'
 
 
En bok som jag verkligen rekommenderar till er som ännu inte har läst den.
 
Det kommer att bli en rolig och spännande lördag att se fram emot.
 
 
Tack för att du tog dig tid att titta in hit idag.
 
Vill även hälsa alla nya följare Varmt Välkommen!
Jättekul att ni har hittat hit!
 
 
Må väl!
 
 
 

5 kommentarer:

  1. Vilka fina växter du har som gror.
    Här så är det Törnrosa som vaknat ur sin frösömn.
    Så spännande med ett så fint besök. Om jag bodde närmare så skulle jag gärna gå och lyssna på Eric .
    Trädgårds böcker är så otroligt intressanta att både läsa och se på alla fina bilderna.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Skall dit imorgon och köpa lite fröer. Behöver inte heller något men.... jag du vet ju hur det är.
    Jag måste nog köpa mig ett nytt persikoträd.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Försådd är alltid så intressand och spännande. Önskar att jag hade en bra plats för uppdrivning och rätt sorts lampa och bra temperatur. Än sålänge blir det bara lite snabba försådda grönsaker på våren..
    /Kitty

    SvaraRadera
  4. Helen!
    Tack för tipset ang. snötöreln. Jag är väldigt förtjust i den och vill prova att dra den själv i år !
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Snötörel måste testas!
    Det är hoppingivande att se hur det gror hos dig! Här har det börjat så smått men jag ligger efter dig, tar det varligt med tanke på trängseln inomhus nu och i växthuset senare. Vi brukar få sena järnnätter...
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...