fredag 17 juli 2015

STA:s sommarmöte i Umeå år 2015 - Besöksträdgårdarna.

Att ha lämnat kameran hemma och bara förlita sig till mobilen innebar problem under lördagen.
Det var 7 trädgårdar och det fanns så enormt mycket man ville fota och batteriet håller inte länge då.
 
Jag fick lära mig att, om man ställer in mobilen på flygplansläge så laddar den fortare vilket visade sig stämma bra.
 
Nu for vi till Margareta Rutqvist och Bosse Strandgren i Täfteå.
 
 
Här intog vi vår medhavda lunch medan mobilen fick ladda.
Att sitta i en skön stol på deras altan och blicka ut över trädgården ger en helt fantastiskt skön känsla både i kropp och själ.
Man känner lugnet infinner sig och blodtrycket sjunker.
Grönt är så skönt.
 
 
Den här trädgården innehåller en stor mängd barrväxter i olika färger och storlekar.
 
 
Ett vackert lusthus perfekt placerad i miljön.
Här finns även Azaleor, Rhododendron och perenner i många olika sorter.
 
 
 
 
Och här stod den igen, Tårgran - Picea abies f. pendula
 
 
 
Inser att jag måste tala med Owe om plats i hans trädgård.
För en sådan gran vill jag ha i min närhet att kunna njuta av lite då och då.
Undrar vad han tycker?
 
En vackert gulblommande Småbusk Pion - Paeonia delavayi
 
 
Blommande Kaprifol
 
 
Enormt vackra kottar.
 
 
 
Två oerhört kunniga och trevliga killar i samspråk om barr.
Bosse och Larz.
 
 
Läckert formad.
 
 
En Guldgran - Picea orientalis 'Aurea' lyser upp
 
 
 
Nu återstod två träddgårdar på dagens program.
Vi begav oss dit.
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ännu en otroligt vacker trädgård som jag genast tar till mitt hjärta! Den är inte överplanterad och tung utan varje växt får komma till sin rätt. Det stora inslaget av gröna växter ger lugn och harmoni, den här trädgården behåller säkert sin skönhet ända tills snön bäddar in den i sitt skyddande täcke och även då kan man säkert njuta av de vackra barrträden.

    Här har skapats en trädgård men mycket eftertanke och klokskap!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker trädgård! Och du har verkligen lyckats att återge atmosfären i den - skulle jag tro. Härligt!
    Ha't! Anja

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...