torsdag 2 juni 2011

En okänd växt.

Det är spännande varje dag när man går sina rundor för att se vad som händer i rabatterna.
Tycker man har en ganska bra koll på vilka växter som finns i ens trädgård.
Men så plötsligt ser man något som man inte känner igen som en frösådd eller köpt planta.
Ställde min fråga på STA:s forum om vad det kunnde vara.
Svaret blev att det troligen är någon form av Orkidé - Dactylorhiza.
Om ni läst kommentarerna här under så finns det fler förslag som Dactylorhiza maculata ssp. fuchsii.
Jösses!
Det känns verkligen 'ädelt' och fint!

Hur har den hamnat där?
En förklaring är att det kan ha följt med någon spor tillsammans med Jättenunneörten - Corydalis scouleri som  jag köpte av Larz Danielsson för några år sedan.
Nu följer jag utveckligen och ser vad det månne bli.
Det kanske inte blir så mycket mer än så här i år.
Men spännande är det!

Önskar er alla en fin dag!


15 kommentarer:

  1. Men ohh vad spännande. Och jippi vilken härlig blogg jag hittade. Kram. Kom gärna in till mig och klicka på min köksträdgård,jag lägger mig som följare. Det här vill jag se mer av.

    SvaraRadera
  2. Att upptäcka en planta som har okänt ursprung är som en oöppnad godispåse. Jungfru Maria nycklar tänker jag på.Själv fick jag med just den från en daglilje- planta. Önskar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt fin överraskning.
    Det blir ju dubbel glädje när man får en oväntad växt med i ett plantköp.

    Spännande att se vad det blir.

    Ha en riktigt fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vilken häftig växt//britt

    SvaraRadera
  5. Ser ut som någon orkidee!!!! Spännande!!!
    Sådana där nyckelorkideer!!!!

    SvaraRadera
  6. Sa då LindaLunda

    SvaraRadera
  7. Oj, en orkidé - bara sådär! Väldigt vackra blad har den och jag antar att du tagit reda på hur blomman troligen kommer att se ut. Här har vi bara Nattviol, Adam och Eva och Jungfru Marie nycklar, vilda sorter men välkomna var de än dyker upp!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  8. Så spännande :) då har du ju haft ett littet detektivarbete Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Det får mig att tänka på mina år på Öland när man just vid denna tid gjorde utflykter till alvaret för att titta på orkidéer. Bladen påminner mycket om majnycklarnas blad, ska bli intressant att se om den kommer att blomma.
    Må så gott önskar Eva

    SvaraRadera
  10. Så spännande att det dyker upp en främling bland växterna i din trädgård. Du måste visa oss vad det blir av denna nykomling.
    Jag kan tyvärr inte hjälpa till med något förslag på namn på denna växt, det är ju du som är experten i dessa sammanhang.
    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  11. Spännande att nåt nytt ovanligt dyker upp utan förvarning, tur att du inte hunnit rensa bort den. Bli kul att se senare hur den blir att se ut.//Helén

    SvaraRadera
  12. Jag har också lagt ut en bild på precis samma växt! Vet inte heller vad det är!! Jag vet dock att jag satt en Trillium precis där och sen en konstig lilja, men orkidée....njae!

    SvaraRadera
  13. Hejsan Helen!

    Det må jag då säga! Wow! Vilken tur att den har hamnat hos dig som vet och kan! Lycka till och inte behöver jag säga att visa bilden å blomman sedan - det vet jag att du kommer att göra!/Anja

    SvaraRadera
  14. Helt underbart ju! Att det bara kan dyka upp en orkidé sådär! Det måste ju verkligen höra till ovanligheterna - för inte är det väl så att man rensar bort en massa utan att veta!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Wow, vad häftigt och vilka läckra blad! Ska bli spännande att se vad det blir.

    Önskar dig en härlig kväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...