torsdag 21 maj 2015

Prickbräcka - Saxifraga rotundifolia - Frösådd.

En väldigt söt växt är Prickbräcka - Saxifraga rotundifolia.
Blommar med en sky av vita blommor som har små prickar på upprättväxande blomstjälkar.
 
 
 
Ljusgröna, lite tjocka runda blad.
Bladen är även vintergröna.
Eventuella fula blad får man klippa bort under våren
 
 
Bladtuvan blir ca. 15-20cm. hög och den totala höjden med blomstjälkarna ca 30-35cm hög.
Trivs i sol, lätt skugga och normal trädgårdsjord.
 
Frösådd
 
Frösådde inne i slutet av januari i s-jord.
Jorden fuktas före sådd.
 Fröna är ljusgroende så täcker endast med vermikulit så att jordytan inte torkar ut så fort.
Lägger en plastfilm med lufthål över krukan.
Vänder plastfilmen vid kondens så att jordytan inte ska mögla.
Ställer sedan sådden direkt under växtbelysning och i rumstemperatur på ca. +20º
 
Har man inte tillgång till växtbelysning och svala utrymmen/växthus så bör man fröså och ställ ut sådden på ett skyddat ställe.
Låt krukan sedan påverkas av väder och vind.
Det gror tidigt ute under våren och plantorna hinner bli utplanteringsbara.
Passas mot torka då vårsolen börja lysa.
 
Vid tidig inne-sådd så gror fröna på ca. 7-14 dagar
 
 
 
Skolar om då det har vuxit fram några par karaktärsblad, dvs. riktiga blad.
Skolade om med ca. 4-6 plantor/kruka för att få en större tuva fortare.
 
 
Är utplanteringsbara växter under sommaren oavsett tidpunkt för sådd.
Bildar större bladrosett första året för att börja blomma år två.
 
 
Må väl!

 

12 kommentarer:

  1. Prickbräckan var väldigt vacker.

    SvaraRadera
  2. Urläcker! Säljer du?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr har varken frö eller några plantor.

      Radera
  3. Prickbräcka - vansinnigt söt!
    Har gjort ett inlägg med bl a din tandrot och hänvisat hit, hoppas det är ok.
    Kram
    Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det OK! Bara roligt :=)
      Då ska jag läsa ditt inlägg :=)

      Radera
  4. Fantastiskt söt blomma! Jag är urkass på frösådder, jag skulle så gärna vilja vara bättre på att driva upp egna plantor. Men sånt här får mig att vilja göra nya försök igen och igen :)
    Ha en fin dag!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt söt blomma! Jag är urkass på frösådder, jag skulle så gärna vilja vara bättre på att driva upp egna plantor. Men sånt här får mig att vilja göra nya försök igen och igen :)
    Ha en fin dag!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  6. Så söt den är.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  7. Så fin den är. Tack för dina fina såråd och andra råd. Man kan inte få för mycket av det. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Har någon tips på bra/billig växtbelysning? Jag har ingen aning om vilken styrka jag behöver, men jag har kikat på LEDs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder mig av lysrörsarmaturer som man kan köpa ganska billigt på Jula/Biltema och lysrören är dagsljusrör 36w

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...