tisdag 16 december 2014

Röd Arrowrot - Canna indica - Frösådd.

Röd Arrowrot - Canna indica tillhör släktet kannaväxter och växer vilt i  bla. Västindien.
Blir ca. 1 m hög och vid tidig sådd blommar den i augusti/september.
 Frö finns bla. hos Impecta.
 
Under våren finns det också att köpa färdiga plantor i butikerna.
Canna x generalis är en hybrid som finns i många olika färger både på blomma och blad.
Den har även en större blomma.
 
För att C.indica ska hinna blomma under sommaren bör man fröså i början/mitten av januari.
 
Fröna är små runda svarta, hårda kulor.
För att underlätta groningen kan man rulla fröna mellan 2 sandpapper, skrapa med en vass kniv eller skära en liten skåra i skalet. 
Sedan låter man fröna ligga ett dygn i vatten före sådd.
 
Frösår i s-jord och ställer krukan under växtbelysning i rumstemperatur, ca. +20º - +22º.
Lägger över plastfilm med lufthål i för att jordytan inte ska torka upp så fort.
Vänder plastfilmen vid kondens så att inte mögel bildas på jordytan.
 
Fröna börjar gro på ca. 1v.
Det gror ojämt så man får vänta tills alla frön har grott under någon vecka till.
 
 
Cannaväxter är enhjärtbladiga och här på bilden ser man det första hjärtbladet.
 
 
Skolar om med 1 planta/kruka i p-jord.
 
 
Låter plantorna växa under växtbelysning och lite svalare.
Har även drivit upp plantor i v-rummet i ett söderfönster och det har fungerat alldeles utmärkt.
 
Planterar om till större krukor allt efter det plantorna växer.
Canna hinner växa till en stor rotknöl redan första året.
 
I mitten av juli är bladen stora och växer i sin 'sommarkruka'
Är det en stor kruka kan man plantera ihop 2-3 plantor första året.
Är även vacker att plantera ner i rabatt men man får inte glömma att gräva upp rotknölen innan frosten kommer.
 
 
 
Canna vill växa varmt och soligt.
Ge näring och håll jordytan jämt fuktig eftersom den vill inte torka.
 
I mitten av augusti ser man blommorna.
 
 
 
 
Klipp bort överblommade blommor.
Vill man ha egna frön låter man de 'sista' blommorna bilda frökapsel.
Frökapseln ska inte öppnas förrän den är helt torr och man ser att den är på väg att spricka.
 
Canna kan övervintra under växtbelysning och svalt ca. +15º
Man får hålla koll på spinn.
 
Eller så låter man jordytan torka och bladen kommer att vissna ner.
 Då kan hela krukan förvaras torrt, mörkt och svalt. ca. +8º - +10º
Tidigt under vårvintern rensar man bort alla torra vissna blad, tar bort gammal jord från knölen och planterar om på nytt igen.
 
Finns mycket att läsa om Canna ute på nätet ifall man är intresserad av att veta mer om olika arter.
 
 
Tack för att du tog dig tid att titta in idag.
 
Må väl!
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Sådde också kanna ett år, det var lättodlat och oerhört vackert i blomlådan. Glömde dem självklart när det blev för kallt...

    Men jag kan verkligen rekommendera dem!

    SvaraRadera
  2. Det har jag inte provat på.
    Jag får nöja mig med att köpa färdiga.

    Ha en riktigt fin vecka

    SvaraRadera
  3. Det här var verkligen spännande. Fick Impectas frökatalog i brevlådan idag. Visste inte att kannor kunde frösås. Jag ska absolut prova och tack för alla dina fina tips.
    Hälsningar
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hej! Vad roligt att du lyckats odla Canna Indica! Jag heter Signe och skriver på mitt examensarbete som handlar om våtmarkers kapacitet att rena vatten från näringsämnen. Jag har fått reda på att Röd Arrowrot är extra bra på att rena vatten från fosfor och kväve och har skrivit lite om den och några andra växter i min rapport. Det jag letar efter nu är en bild på röd arrowrot, och då fann jag din blogg. Jag undrar om jag får använda mig av en av dina bilder till rapporten? Till exempel bild nr 7 på denna sidan av blomman på väg att slå ut. Jag kommer skriva att det är du som har fotat bilden (det är väl du som är fotografen?). Hade jag fått använda mig av bilden?

    MvH Signe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Signe!
      Jo, det är mina bilder och du får gärna låna bilden till din rapport.
      Lycka till!

      Radera
    2. Tack så mycket! Då blir det en fin rapport minsann.
      Hälsningar Signe

      Radera
  5. Jag har iår fått vad som jag gissar är rost på bladen på min canna Indica. Har drivit upp 3plantor från frö och 2 st som övervintra. Samma problem med alla. Vet någon hur jag kan göra ?

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...