lördag 31 mars 2012

Parasollstånds - Syneilesis palmata - Frösådd.

Beställde frön från Konnässörsklubben av Parasollstånds - Syneilesis palmata.

Frösådde i s-jord, täckte fröna endast med ett tunt lager av vermikulit.

Ställde sådden i rumsvärme direkt under växtbelysning.
Fröna började gro efter ca. 10-14 dagar.

Eftersom det blev väldigt trångt för plantorna att utvecklas i den lilla 'tomatlådan' skolades dom om ganska snart med 1 planta/kruka.
De 'första' riktiga bladen (karaktärsbladen) hade inte hunnit utvecklas.

Ställde krukorna svalt, ca. +15º och under växtbelysning.
Det dröjde inte länge efter omskolningen förrän karaktärsbladen började växa fram.

Nu är alla plantor ute i växthuset för att utvecklas vidare.

Ser att det är väldigt stor variation mellan plantorna och inga har de karaktäriska flikade bladen.

Även storleksmässigt har tillväxten varit väldigt ojämn.
 Många plantor är fortfarande väldigt små.

Blir spännande att följa den fortsatta utvecklingen.
Kanske är det så att Syneilesis palmata inte går att fröså utan man bör föröka genom delning.

Ni andra som beställde fröna vad har ni för erfarenhet så här långt?

Owe Jaktlund har skrivit en intressant artikel där det även står om frösådd.

Här skiner solen från en nästan klarblå himmel.
Det är nollgradigt så någon snösmältning sker inte.

Önskar er alla en härlig och skön lördag!


17 kommentarer:

  1. Se der ja! Enda en kandidat på ønskelisten :)Du får holde oss oppdaterte. Du regner med å ha den ute hele året? God kveld :)

    SvaraRadera
  2. Än är det nog för tidigt att räkna ut Syneilesis palmata. Sådderna ser ju jättefina ut, tycker jag, men jag har aldrig odlat den, så jag vet inte.

    Fortsatt trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Det ser ju fint ut men det är till att vänta och se. Jag önskar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera
  4. Vilka fina Corydalis du har! Jag har bara dom vildväxande ogräsen, dom gula, och så en röd. Fast jag gillar båda, men av helt olika anledningar. Den vilda för att den är så tålig och pryder våra stenrabatter utmed huset. Den röda för att den lyser så fint så att man blir riktigt salig. Men den är det tyvärr bara en planta av, den gula har jag precis hur många som helst.......

    SvaraRadera
  5. Så spännande att se hur den tar sig.
    Jag håller tummarna.


    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Fina småplantor du redan har lyckats få fram. Vänta och se vad som händer med bladen......Så härligt att ditt växthus är i gång jag hoppas att jag kan starta mitt till påsk.

    Ha en bra lördagskväll/AC

    SvaraRadera
  7. Hej Helen! Jag lovar att inte klaga på våren... inte mycket i alla fall... Himmel så mycket snö du har fortfarande! Men vilken vår du kommer att få när den smälter, jag håller tummarna för att det blir snart!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Förstår att du är en smula undrande, de där första karaktärsbladen har ingen större likhet med hur det "ska" bli, hoppas att den fortsatta utvecklingen lovar gott och att du får riktigt pampiga parasoller!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Fiffigt tips med växtnäringen i den gamla tvålpumsflaskan!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Som vanligt nya spännande frösådder på gång hos dig, det blir intressant att få följa denna exotiska frösådd.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  11. Helen, mina ser ut som dina och de är också varierande flikiga. De nyaste bladen är flikigast. Ja, vi får helt enkelt vänta och se hur de blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. S. palmata sätter dåligt med frön medan aconitifolia frösår sig direkt och fröna gror kommande vår - alltså inget besvär med dessa. / Inger L Umeå

      Radera
  12. Mina har ännu inte utvecklat karaktärsbladen men det ska bli riktigt spännande att se resultatet nu.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Nähä försök inte jag tar in min rostiga tupp i natt ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  14. Fick genast bildgoogla, och vilken snygging! Hoppas jag hittar den på vårens trädgårdsmarknader, för jag är ju för kass på frösådder.

    SvaraRadera
  15. Mina grodde på 12 dagar efter att först ha gjort misstaget att stoppa påsen i kylen. Skolade om de första med karaktärsblad häromda'n. Har inte vågat skola de andra. Men det får bli efter helgen. Tack för tipset! Mina har också stampat nämligen...

    Runåbergs fröer har ett bra algbaserat näringsmedel för att hålla jorden frisk. http://www.runabergsfroer.se/

    SvaraRadera
  16. Min Syneilesis aconitifolia blommade i somras och fick rikligt med frön som jag samlade in. Efter läsnings i bla Oves artikel gjorde jag ett groddprov direkt, utan något som helst resultat. Trist :-( Fröna glömdes bort tills nu till våren då jag hittade påsen bland de andra fröna. Äh, va fasen tänkte jag, om jag trycker ner alla (40-50) frön i en kruka så kanske det finns en liten chans nån gror.
    Nu står jag med blandade känslor (glädje, skräck) framför krukan där jag tror minsann att alla har grott. De bokstavligen knuffas med varandra. Efter att ha läst din artikel här ovan Helen skall jag genast ge mig i kast med att försöka reda ut lövtrasslet och plantera om dom. I övrigt ser min grodd precis ut som din. Mina (aconitifolia) har mindre hjärtblad än dina (palmata), men det kan ju bero på trängseln.
    Lena Hyllander

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...