onsdag 21 november 2012

Petunia - Frösådd.

Petunia.
En älskad eller hatad sommarblomma?
Ja, jag vet inte, har nog båda känslorna för den.
Fördelarna är att den är lätt att fröså, fin i krukor/lådor, blommar hela sommaren, finns i många härliga färger och former.
 
 
 
 
 
Nackdelarna är att man måste plocka bort vissna blommor så den inte lägger all energi på att bilda frön istället för att blomma. Och sen är den är så hemskt kletig.
 
Säger varje vår att nu ska inga Petunior sås och lika fullt då fröpåsarna kommer till butikerna köper jag.
 
 Eftersom jag vill ha blommande plantor att plantera i krukor/lådor slutet av maj/början på juni frösår jag den 20/3.
 
Använder S-jord.
Vattnar jorden före sådd eftersom fröna är 'pyttesmå' och ska ej täckas med jord.
Vattnar man efter det att fröna ligger på jordytan är risken stor att alla frön rinner samman i en enda klump.
Täcker med vermikulit för att fukten ska bevaras lite bättre och jordytan inte torka ut så fort.
Krukan täcks med plastfilm med små lufthål i och ställs direkt under växtbelysning i rumsvärme (ca. 20º-22º)
Vänd plastfilmen vid kondens så minskar risken för mögel på jordytan. 
Det börjar gro inom ca. 4-8 dagar.
 
Det är väldigt smått från början men plantorna växer till sig snabbt.
 
 
Skolar om med 1 planta/kruka och tar ut krukorna till växthuset.
Har man inte växthus ställer man plantorna svalt ca. +15º-+18º och under växtbelysning.
Näringsvattnar med svag näringslösning några gånger/vecka.
 
Börjar toppa plantorna då man ser att det utvecklas 'sidoskott'
Eftersom det fortfarande är lite smått använder jag en sax att klippa med.
Då plantorna vuxit sig större nyper man bara bort topparna.
Att det finns blomknoppar på varje stjälk hindrar inte från att toppa ytterligare.
Plantan blir bara finare.
Ganska snart fyller plantorna ut hela krukan och det är dags att omplantera i sommarens krukor och lådor.
 
Fortsätter att näringsvattna under hela sommaren.
 
Avskräckt eller sugen att fröså?
Än finns det tid att fundera.
 
Trevlig kväll!
 
 

14 kommentarer:

  1. Jeg har det som deg, jeg har delte følelser for Petunia. Jeg liker best sommerblomster som ikke må knipes hele tiden, for det er mye ekstra arbeide. Og så er de klisne og ekle å ta bort visne blomster i fra. Men de er fine også ;-)) I fjor sådde jeg doble rosa for første gang og jeg må innrømme at jeg ble veldig begeistret for de i sommer...
    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  2. Jätte bra detaljrik beskrivning.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jätteroligt inlägg! Så bra med bilder på hela processen också. Jag blir sugen på petunia, underligt nog. Har alltid tyckt att det är en "tantblomma", det kanske är jag som kommit ifatt tantåldern? He, he.
    Kletet är det något som hamnar även på det som blomman står i närheten av eller är det bara det där smetiga som man känner när man nyper av blommor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara kladdet man får på händerna då man rensar blommorna.
      Det är precis likadant med Tobaksblommor.

      Radera
  4. Jag har sparat ganska många frön från petunior jag köpt i somras...hoppas dem tar sig , så många som möjligt för jag ÄLSKAR denna blomgivande växt!Har läst om och om igen dina rader så...jag ska göra precis som du ;o9
    Ha en bra dag,Karla.

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag allt sugen på att fröså petunior. Har aldrig gjort det, men det såg ju enkelt ut!
    //Katarina

    SvaraRadera
  6. Hejsan Helen!
    Visserligen är jag inte beredd att göra jobbet själv när det gäller betunior, men visst har jag varje sommar ett par krukor med dem.Den du har på bild nr fyra gillar jag jättemycket. Den är så snygg i hop med aluminium!. Den varianten finns även i 'rost' och i grått.
    De är så billiga att köpa (fast du har säker blommande ex ännu tidigare än affärerna?)att jag tänker med ålderns rätt att kan jag köpa billigt tjänster så gör jag det...;)! /Anja

    SvaraRadera
  7. Jättesugen på att fröså, men jag har varken växthus eller någon plats inne för dem så det funkar inte... Jag får fortsätta köpa ett tag till...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Just precis nu är det dags att börja drömma om vårens planteringar. Väldigt pedagogiskt och bra inlägg. Det blir nog lite petuniasådd i vår. Petunior = Sveriges mest mobbade blomma. Och tacksammaste. Jag har hittills köpt plantor (löjligt billiga) tidigt på sommaren och så har de prunkat på, med minimala insatser. Ska testa med frön.

    SvaraRadera
  9. Flotte petunier, der er kommet så mange nye sorter frem de seneste år, jeg har aldrig rigtig hels med at så dem, og har opgivet !!

    SvaraRadera
  10. Petunior är ett måste i mina sommarlådor, men har aldrig lyckats något vidare att odla dem själv. Men nu - med dina tips - ska jag ge det en chans, bara för att det är kul :-)
    /Nettan Ö

    SvaraRadera
  11. Jag frösådde i mars och nu är det mitten på juni och dom blommar inte, bara en massa blad, vad gör jag för fel tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du gör något fel utan plantorna börjar nog blomma snart.

      Radera
  12. Om bladen blir gula ? För lite näring ?

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...