fredag 13 november 2015

Prickig Porslinsklocka - Codonopsis lanceolata - Frösådd.


Det finns många olika sorter av Klätterklockssläktet - Codonopsis.
 Prickig Porslinsklocka - Codonopsis lanceolata är en av dom.
 
 En lite 'tunn' och 'spröd' klättrare på ca 2 m, limefärgade klockor med en fantastiskt vacker insida.
 
 
 
 
Har gjort inlägg tidigare om växten som man kan läsa här.
 
 
Är hösten varm och lång hinner frökapslarna mogna.
Väntar med att plocka in tills man ser att kapseln har öppnat sig lite.
 
 
Fröna behöver ingen kylperiod (stratifiering) för att gro.
 Har man inte tillgång till svala utrymmen och växtbelysning är utesådd det bästa alternativet.
Då kan man fröså den månad det passar efter ens egna förutsättningar.
 
Låt krukan stå inne ett dygn för att fröna ska hinna dra till sig lite fukt.
Ställer sedan ut på ett skyddat läge och låter sådden påverkas av väder och vind.
Passas mot torka då vårsolen börja skina.
 
Frösår i s-jord början av mars vid innesådd.
Fröna är ljusgroende så täcker endast med ett tunt lager av vermiculit.
 
Föredrar man innesådd så ställer man krukan direkt under växtbelysning inne i rumstemperatur på  +20º -22º.
Fröna gror inom ca. 14 dagar.
Stängeln blir lång och tunn.
 
 
Väntar med omskolning fram tills några karaktärsblad har vuxit fram för att då har även stjälken hunnit blir lite kraftigare och plantorna går inte av lika lätt.
 
 
 
Planterar om med ca. 3plantor/kruka i p-jord.
Stjälken har rotanlag fram till första karaktärsbladen så plantera ner i krukan på det djupet.
 
 
Skolar om ytterligare en gång allt efter det att plantorna växer till en större kruka.
Sätter även en pinne som klätterstöd.
 
 
Senare delen av augusti är plantorna stora nog för utplantering i rabatten om man har frösått inne i mars.
En del plantor har även hunnit få blomknopp.
 
 
De plantor som inte planterades i rabatt fick övervintra nergrävda i kallbänken som är fylld med sand.
Växer sig snabbt stora igen under kommande vår.
 
 
 
Må väl!





4 kommentarer:

  1. Hej Helen!

    Den klockan är magnifik och helt otrolig när man tittar den i ögonen! Jag har den i trädgården och den är något så ovanligt som en frösådd av mig, bara det gör den till en raritet för mig.

    I våras upptäckte jag något som jag tror är frösådder, alldeles fullt av små plantor under porslinsklockan. Jag lät dem vara och hoppas de dyker upp nästa vår igen och då skall jag kruka upp dem.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Å vilken läcker! Alltid lika imponerande med dina frösådder.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar klocka. Både insidan, men också utsidan med sin försiktiga färg och sitt spröda utseende är mycket vackra. När du beskriver dina frösådder ser det så enkelt ut men jag är verkligen imponerad, för inte är det så lätt att lyckas inte.
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Den har jag också sått och faktiskt lyckats få till ett fint exemplar. Nu blir den större för varje år och får fler och fler stänglar. Den växer på en spaljé . Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...