söndag 24 mars 2013

Vårakleja - Aquilegia glandulosa - Frösådd.

Solen skiner från en ljusblå himmel och det är +3º ute.
Jag längtar till våren!
 
Det passar bra att visa och berätta om Vårakleja - Aquilegia glandulosa.
 
 Det finns sorter av Akleja som kan gro utan stratifiering (kylperiod).
 För att slippa fundera på vilka det är får mina sådder en kylperiod på ca. 6-8v. om dom ska förgro inne, om inte så står krukan ute hela vintern.
 
Frösår i lätt fuktad s-jord i januari.
Täcker ej fröna med jord endast med vermikulit.
Krukan får stå inne ett dygn så fröna får dra till sig lite fukt för att sedan ställa ut och skottar snö över så länge det finns.
Då vårsolen börjar skina får man passa krukan mot torka.
Det gror i krukan då jordens temperatur blir den rätta.
Fröna från Våraklejan började gro i slutet av april.
Skolade om med 1 planta/kruka.
 
Plantorna hinner bli stora nog för utplantering under försommaren/sommaren.
Blommar oftast först året efter sådd.
 
Får lite hängande blomknoppar i början på maj.
 
(dålig bild)
 
För att sedan slå ut till stora mörkt blålila blommor
 
 
Blir ca. 30-50cm. hög
Trivs i sol/halvskugga i lätt fuktig men väldränerad jord.
 

Gillar inte då bilderna visas en och en och man måste backa tillbaka för att komma till inlägget.
Vill ha bilderna med svart bakgrund och möjlighet att klicka sig fram.
Vad har hänt?

 
Tack för att du tog dig tid att titta in!
Må väl!
 
 
 

12 kommentarer:

  1. Jättefin Akleja, den verkar relativt lättsådd. Skall prova om jag får tag i frön. Hälsning/Carita

    SvaraRadera
  2. Denne er kjempefin. Dessverre tror jeg min gikk ut sist vinter, men jeg skl nå holde et øye etter en like vel : ) Kanskje finner jeg en liten frøplante?!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad läcker den ser ut - värd att vänta på!

    SvaraRadera
  4. Blått e flått! Åååå....va jag längtar efter min trädgård.

    SvaraRadera
  5. Så söt!! Jag är så svag för aklejor:))
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Det er en superfin akeleje du her viser , og den ser ud til at gro rigtig godt,lad os håbe foråret kommer med lidt mere varme .

    SvaraRadera
  7. Akleja är underbara!!! De finns ju i hur många varianter som helst, bara titta och njuta av dessa bedårande skönheter:)
    Snopet med bilderna, vet ej vad det beror på.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar akleja!
    Närbilden ser nästan ut som en blå bergvallmo.
    Så den blommar i maj, så kul med en vårblommande akleja.
    Köper gärna lite frön av dig någon gång.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  9. Jättefin! hur stora är blommorna ungefär? Har "Juvelerna" grott hos dig? Här har dom börjat komma tillslut. Det där med bilderna gillar inte jag heller, det var bättre förut.
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  10. Vilken fin färg! Aklejor är en favorit hos mig. De får gärna breda ut sig över hela tomten.Ska nog försöka mig på att så några ja med. Ha en fin påsk. Åsa

    SvaraRadera
  11. Jag bloggar i wordpress och för att få till klickbara bilder mot svart bakgrund lägger jag till ett 'galleri'. Finns kanske något liknande på blogspot.

    Aklejan var läcker... kanske dags att så några sorter igen :-)

    Carina

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...