onsdag 12 december 2012

Tolvgudablomma - Dodecatheon - frösådd

12-12-12.
Det är ett jämt datum idag och det dröjer 88 år innan det händer igen.
 
Tolv är siffran och då blir växten Tolvgudablomms-släktet - Dodecatheon.
De sorterna som växer i min trädgård är frösådda för några år sedan.
Tyvärr så finns bilder på småplantor i den kraschade datorn.
 
Fröna såddes i lätt fuktad såjord.
 
Krukan stod inne ett dygn så fröna fick dra lite fukt.
Ställdes sedan ut och skottade snö över så länge det fanns.
Vaktade sådden mot torka under våren där sedan fröna grodde.
Skolade om med 1 planta/kruka.
 
Tolvgudablomman trivs i sol/halvskugga med fuktig men väldränerad jord.
Bladen är succulenta och växer i en rosett.
Finns i olika höjder och färg som vit till olika rosa nyanser.
 
Vit tolvgudablomma - Dodecatheon dentatum.
ca. 10 cm. hög.
Blommar i slutet av maj in i juni.
 
Liten Tolvgudablomma - Dodecatheon pulchellum 'Red Wings'
 
 
ca. 30 cm. hög.
Blommar i slutet av maj in i juni.
 
Tolvgudablomma - Dodecatheon meadia 'Alba'
Blir mellan ca. 30-40 cm. hög.
Blommar i juni.
 
Stor Tolvgudablomma - Dodecatheon jeffreyi.
 
Blir ca. 30-50cm. hög.
Blommar i juni med svagt rosa blommor.
 
Tack för att du tog dig tid att titta in här i dag.
 
Må väl!
 
 

10 kommentarer:

  1. En underbar liten sötnos är tolvgudablomman! Vilken favorit. Jag önskar att mina frösådder hade lyckats.
    Ha en fin lucia.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jättefina är de, speciellt när de vuxit till sig och bildar små klungor. Jag har provat att så men det bidde inget, så det blev till att köpa istället. Ha en bra dag :

    SvaraRadera
  3. En så fin liten blomma.Men jag har inte någon tur med dom.Sniglarna älskar dom.Suck.
    MVH

    SvaraRadera
  4. Jättefina kort, jag odlar också sorter av Dodecatheon och varje år finns det nya frön att så...saknar dock D.jefferyi. (kanske kan vi byta, byta grejer med varann.)

    SvaraRadera
  5. Glöm inte att berätta om den goda doften...

    SvaraRadera
  6. Kjempefine planter. Eg har fleire sortar i min hage og eg har sådd dei av frø. Lette å få til å spire.

    Ha ein lun fin kveld.

    SvaraRadera
  7. Oj, den vita och den stora är ju helt fantastiska. Vad duktig du är på att fröså!

    SvaraRadera
  8. Tolvgudablomma på 12-12-12, ja du är fyndig du Helen.
    Det var kul, och blommorna är så fina.

    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Så väldigt vackra bilder Helen... De är så vackra när de blommar, men när de står i knopp älskar jag dem nästan ännu mer.

    SvaraRadera
  10. ...dom är ju så sköna..

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...