måndag 17 februari 2014

Pelargon - Pelargonium hortorum - Frösådd.


Att fröså egna Pelargoner är kanske inte helt nödvändigt eftersom det finns att köpa billiga sticklingar under våren.
Men egensådd är kul.
 
Frösår i lätt fuktad s-jord inne i rumstemperatur i januari.
Har prövat att täcka fröna tunt med jord och att inte täcka fröna alls annat än med vermikulit och det har grott lika bra med bägge metoderna.
 
Lägger en plastfilm med lufthål över krukan så att fukten behålls bättre och jordytan inte torkar ut så fort.
Pelargonfrön gillar värme så man kan ställa krukan på lysrörsrampen men det är inte nödvändigt för att det ska gro.
Då fröna gror ställer man krukan under växtbelysning som hänger ca. 10-15cm. över krukan.
 
Fröna börjar oftast gro på 2-7 dagar.
 

 
Karaktärsbladen (de första riktiga bladen) börjar utvecklas.

 
Då bladen är stora nog är det dags för omskolning i näringsrik p-jord.


 
En planta/kruka.

 
Efter omskolning flyttas krukorna under lysrörsbelysning i ett svalt rum där tempen är ca. +15º - +18º

 
Då plantorna har vuxit lite till börjar jag toppa för att få stora välgrenande växter.
 
Köpte i år från Impecta både ’Appelblossom Orbit’ och ’Apache Violet’
 
 
 
'Appelblossom Orbit'
 
'Apache Violet'
 
Planterade ner tre plantor i en stor kruka.
 
 
 
Lycka till!
 
 
Tyvärr så har jag blivit tvungen att aktivera ordverifiering pga. den enorma mängden spam-mail som kommer varje dag.
Vet att det är enormt jobbigt att lämna kommentarer då så jag har all förståelse ifall dom uteblir.
 
 
Må väl!
 

10 kommentarer:

  1. Jeg skal også til å så sommerblomster nå, med frø fra Impecta ;-)) Jeg har ikke hatt problemer med spam så langt. Kanskje fordi jeg ikke har åpent for anonyme kommentarer? Håper du blir kvitt problemet nå! God ny uke :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var ju en bra idé att sktivera den inställningen också.

      Radera
  2. Jag har inte sått några pelargoner i år men det är en riktigt fin uteväxt.
    Några gamla sorter har jag som får hänga med så länge de lever.
    Gubben brukar stå för omplanteringen :o)
    Jag har inte haft något problem än så länge med spam.

    Plus 2 grader idag mulet hoppas att solen tittar fram snart för nu är det länge sedan.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Nej, hvor er det spændende! Jeg plejer altid at stiklingeformere mine pelargonier, da jeg synes det andet ser lidt tvivlsomt ud. Men det virker jo!
    Tak for at du deler og held og lykke med dine små planter,
    Mathias

    SvaraRadera
  4. Spännande med så mycket pelargonsådder. Det verkar inte så svårt. Jag har bara tagit några sticklingar som jag försöker med. Det går inte att ha allt. Tråkigt med allt skräp man får på datorn, jag har inte fått så många än. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  5. Skulle gärna fröså pelargoner men just nu är det sticklingsförökning av pelargoner som gäller för mig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Lykke til med spriing og spirer - alltid spennende å følge dine frøsådder :)

    SvaraRadera
  7. Blir så pelargonsugen när jag tittar på dina bilder.Måste skaffa några snart.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  8. Så flink du er med sådden din. Flotte spirar og plantar du har fått til. Sjølv om vi kan kjøpe stiklingar blir ikkje det det same som dei ein produserar sjølv. Ekstra stas med dei og så er det så kjekt å syssle med frø og spirar.
    Ha ei fin veke og lykke til med sådden vidare.

    SvaraRadera
  9. Tack för såskolan! Har aldrig provat att fröså pelargonier men man blir ju lite sugen. De små plantorna är ju otroligt söta!

    Tack för fina kommentaren hos mig och ha en bra vecka
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...