fredag 6 april 2012

Toffelblomma - Calceolaria - Frösådd

Helgens färg är ju gul så då passar det fint med att presentera Toffelblomma - Calceolaria.

C.biflora och C.falklandica fungerar rätt bra i min zon 5-6.
Kan vara kortlivad men eftersom den frösår sig lätt har man alltid plantor.
Trivs bäst i halvskugga med lätt fuktig men väldränerad jord.
Mörkgröna blad och blommar på kort stjälk, totalt ca. 10 - 15 cm. hög.

Frösår i lätt fuktad såjord i början på februari.
Vattna jorden före sådd, vattnar man i efterhand kan alla frön flyta ihop tillsammans i en 'klump'.

Fröna är ljusgroende dvs. täcks inte med jord utan jag använder vermikulit för att fukten ska behållas bättre på jordytan.
Ställer sådden direkt under växtbelysning i rumstemperatur ca. +20º.
Fröna gror inom ca. 1v.
För att spara plats under växtbelysningen bredskolas plantorna då de första riktiga bladen har vuxit ut.
Ställer svalare ca. +15º - +18º och fortfarande under växtbelysning.

Eller så skolar man om direkt i egen kruka.
Man bör skola med 1 planta/kruka men jag skolar oftast om med 1-3 plantor/kruka.

Plantorna växer fort och blommar första året vid tidig sådd.


I år har jag frösått C.uniflora var. darwinii som anses vara betydligt svårare att odla.
Men prövar man inte får man inte heller veta.

Hej och Välkommen Carina!
Roligt att du har hittat hit!

Önskar er alla där ute i stora vida världen en riktigt
Glad Påsk!


24 kommentarer:

  1. Den på första bilden har jag sått för några år sen och nu kommer det nya, frösådda, varje år. Riktigt lysande gul är den!Jättefin:)

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk! hoppas solen skiner på dig och dina växter!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Glad Påsk, hoppas du får en fin helg.
    Så snygg den är, toffelblomman, passar bra som påskblomster.

    SvaraRadera
  4. Har också haft den.Och kunde njuta av den i två somrar sen lyckades sniglarna ta död på den.Synd .Den var så söt när den blommade.Önskar dig en Glad Påsk.

    SvaraRadera
  5. Ja disse er jeg også veldig glad i :) Du er så dyktig på såing og alt som hører med :) Jeg vet at dette er tidkrevende arbeid... Takk for at du deler! God fredag :)

    SvaraRadera
  6. Trevlig blomma...men visst finns det nåt liknande som " vanlig " rumsblomma??

    Glad Påsk !!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så söt! Ha en riktigt fin Påsk och hoppas vi snart får lite vårkänningar!

    SvaraRadera
  8. Riktigt söt blomma!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  9. Jag önskar dig en underbar och fin påsk!

    SvaraRadera
  10. Fin Toffelblomma :) verkligen påsk fin Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Vilka kraftiga, fina plantor du får!!!
    Jag har ont om plats och tyvärr inget riktigt växthus ännu så att jag kan driva upp "på allvar" utan får nöja mig med söderfönster och naturligt ljus. Jag får ganska så höga och vingliga plantor. Är ju medveten om problemet och Jobbar på att lösa det (= spara ihop till ett växthus)
    Ha en glad Påsk!

    SvaraRadera
  12. Jag gillar dom här små toffelblommorna.Jag har en som heter Calceolaria polyrrhiza som ser nästan likadan ut. Jag fick en planta Cal. falklandica men den lyckades jag tyvärr ta död på.
    Carita

    SvaraRadera
  13. Blir alltid lika sugen på att testa när du beskriver vad du har sått. Nästa år, innan jag beställer fröer, ska jag läsa genom alla dina sådder.
    Ha en härlig påskhelg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  14. Visste inte att man kunde ha toffelbomma ute, men tänker man efter så förstår man ju att det är klart man kan! Härligt illgul och påskig är den!!

    SvaraRadera
  15. En fin "Påsktoffel"! Är sugen på att prova den, gillar ju gula blommor;-) Men det får bli till nästa säsong. Tur det finns alltid något nytt att prova nästa år. Det blir lixom aldrig klart med trädgården...;-)
    Hoppas du får en riktigt fin Påskhelg
    Åsa

    SvaraRadera
  16. Vilken bra beskrivning, har inget växthus än, men snart.
    Glad Påsk!
    Marika

    SvaraRadera
  17. Riktiga proffsplantor du får fram! Annat än mina ljusgröna gängliga... har inte orkat sätta upp extrabelysning. Och just toffelblomma har jag inte sått, ångrar nästan det när jag ser dina bilder.

    SvaraRadera
  18. har provat så båda de sorter som du nämner, den gula har faktiskt försvunnit sen några år den vit-orange har inte syns till ännu men den är nog borttappad och ihjälfrusen i mängden av frökrukor...under väven ute. Köpte den på tradera förra året.

    SvaraRadera
  19. Vilken sötis! :) Ha en fortsatt härlig påsk!
    /Anna-Maria

    SvaraRadera
  20. Önskar dig en fortsatt skön påskhelg...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  21. GLAD PÅSK önskar jag dig också. Vilka fina sådder du har och jag som inte fått tummarna loss än...suck!. Kram från Skåne (där det för tillfället snöar)

    SvaraRadera
  22. Glad Påsk till dig också! Vilket smart tips med tvålpumpen! Ska kopieras direkt!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  23. Hur klarar dem sig i balkonglåda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sommarväxt fungerar dom i balkonglåda men eftersom dom är rätt kortlivad perenn vet jag inte ifall dom övervintrar i låda. Men dom fröar av sig lätt så det kommer nog nya små plantor. Du får pröva. Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...