lördag 23 februari 2013

Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum - Frösådd.

Att fröså Törnrosas kjortel - Rhodochiton atrosanguineum varje år en absolut självklarhet.
 Den är en av 'måste-ha-växterna'.
 
Egna frön gror absolut bäst och övervintrar man en planta under växtbelysning och svalt ca. +15º hinner många frökapslar mogna.
Fröpåsarna man köper är dyra, innehåller endast ett fåtal frön och har ofta dålig grobarhet.
 
För att få stora blommande plantor tidigt under våren frösår jag i början på februari men det är inget måste utan man kan vänta lite till ifall man har ont om plats.
 
Använder s-jord som vattnas innan fröna sås för att hindra att alla frön flyter ihop till en enda klump.
Fröna är ljusgroende så man täcker inte med jord utan täcker endast med ett tunt lager av vermiculit för att jordytan ska behålla fukten lite bättre.
 
Ställer krukan direkt under växtbelysning i rumstemperatur, ca. +20º - +22º.
Efter ca. 10 dagar börjar det gro.
 
Frösådden får fortfarande stå under växtbelysning i rumstemperatur så plantorna får växa till sig lite.
 
Då några par karaktärsblad (riktiga blad) har vuxit ut skolas dom om i p-jord.
Man ska nog skola om med en planta/kruka men eftersom jag gillar stora plantor skolas det om med 3 plantor/kruka.
Efter omskolningen ställs plantorna under växtbelysning och svalt, ca. +15º-+18º.
 
Efter ytterligare en tid börjar dom slingra sig fast vid varandra och det är dags att kruka upp till större krukor.
 
Sätter ner en pinne direkt vid omskolningen så att plantorna får något att kättra i.
Vid den här tidpunkten har växthuset startas upp för säsongen och alla plantor har flyttat dit.
Planterar om till större krukor allt efter det plantorna växer.
 
I slutet av maj är plantorna stora och en del har börjat så smått blomma.
För att spara plats i växthuset står krukorna ute under dagen och bärs in under natten.
Mycket bärande fram och tillbaka men vad gör man inte för sina växter.
 
Snart belönas man med vackra blommor under hela sommaren.
Törnrosas kjortel är vacker både som klättrande i en ställning eller hängande i ampel.
 
Blommar fortfarande ute i oktober men nu är det dags att ta in för vintervila innan frosten nyper.
Nu kan man börja söka efter frökapslar.
Dom finns lite dold under alla blad och omsluten av den vinröda kjolen.
Frökapseln är brun och på väg att spricka upp då den är fullt mogen.
 
Må väl!
 
Trevlig lördag kväll!
 
 

43 kommentarer:

  1. Yes, den är ett måste hos mig också.
    En fantastiskt rikblommande växt.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Åhh ja den är så fin! Precis så där gjorde jag med en tidig sådd. När jag planterat om 3st plantor i varje kruka i P-jord så dog alla efter ca 2 veckor! Vad kan ha gått fel? Har aldrig hänt förut, det enda jag kan komma på är att jag kanske vattnade igenom jorden dåligt efter omplanteringen! Vad tror du?

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Flotte bilder av min favoritt sommerblomst! Jeg sår mine litt tidligere enn deg, de første omtrent til 1. Januar. Jeg sår i flere omganger, og har allerede nå dårlig med plass ;-))
    Det var smart å sette de under tak for å spare plass i drivhuset. For de tar mye plass når de blir så store som i mai.
    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  4. Flott innlegg. Denne planten har blitt ein favoritt i hagen og må ha den kvart år. Eg overvintrar plantane i ei kald bud og det går heilt finr. Har sådd fleire i tilegg :))
    God kveld, frå marJE.

    SvaraRadera
  5. Oh, gu va fint inlägg! Jag försöker just nu övervintra en Törsnrosas kjortel, med hjälp av en granne som passar henne... hon står inomhus i ca 10 grader... När jag lämnade henne i december hade hon gröna blad. Man undrar hur hon har det nu... Det blev en favorit i fjol! Fantastiska blommor som väcker fantasin. Vi får se vad som händer.
    Ha en fin helg! Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Roligt att följa dina bilder på plantornas utveckling, blir sugen att prova men...redan nu är det ganska fullt med växter som grott eller ska ha en plats lägre fram som jag redan planerat att så till årets balkonglådankomposition.

    SvaraRadera
  7. Fin bildserie Helen. En favorit hos mig också. I höstas fick jag mogna fröställningar för första gången, och oj vad det grodde bra :-) Ja det är verkligen skillnad när man tar egna fröer mot köpefrö. Gillade din dikt på Blommig fredag, mitt i prick. Ha en skön söndag.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Detta är en växt som jag såg för första gången just i er fina trädgård, den är fin och till sommaren måste jag köpa en planta för att testa här hos oss.
    Jag tvekade i somras då jag höll i en fin planta (man kan ju inte köpa allt), men ångrade mig senare då jag såg vackra bilder på växten ganska sent på hösten hos olika bloggar.

    Törnrosas kjortel har fått favoritstatus för mig, istället för sommarblomme-status som den bara hade förr...

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  9. Tack för inspirationen! Blev riktigt sugen på att prova!

    Ha en riktigt fin dag
    /Heléne

    SvaraRadera
  10. oj, är det inte "svårare" än så, att så dessa frön? Jag köpte en stickling en gång men den var för vek, borde haft tre i en kruka som du tipsar om. Det var bra tips och instruktioner du visar, ofta har jag för bråttom om hoppar över något steg, misslyckas och tappar sugen. Nu har jag inte dessa frö men har fått påsar på Blomma för dagen ifrån Japan och skall nog förodla dem i år för tidigare blomning.
    Jo, det kan vara så att min okända fröpåse från Japan är släkt med plymört, samma familj i alla fall har jag läst mig till, min har en boll-liknande blomma. Spännande hur som helst och nu får det banne mig bli vår så jag kan börja så :) Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  11. Men å vad maffigt! Jag vill också ha ett växthus. Det ser så härligt ut att bara kunna flytta ut alla små bäbisar.

    SvaraRadera
  12. Å, de er så fine!
    Jeg har også sådd egne frø for første gang, men mine spirer har bare kommet til det første bildet du viser. Håper plantene mine følger den utviklingen du viser her.

    SvaraRadera
  13. Törnrosa är helt enkelt ljuvlig! Jag planterar henne tillsammans med engångsblommande klätterrosor så att färgprakten varar även om rosblommorna gett upp.
    Må så Gott!
    Este

    SvaraRadera
  14. Tack för dina såråd. Har sått omgång nr två. Hoppas det blev rätt den här gången.

    Helen, jag tittar igenom gamla anteckningar. Ser en från 21 aug -12, "sått 12x paeonia fr Helen i Piteå" Vet du vilken sorts pion det skulle kunna vara? Jag har en aning om P obovata, rätt eller är tror du på någon annan?
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Vilka bra råd kring denna ljuvliga växt! Tack!

    SvaraRadera
  16. Det är en åtrådd blomma för många...och jisses så många du har!/Anja

    SvaraRadera
  17. Jag ska försöka så denna skönhet för första gången. Det får bli idag!
    /Monica

    SvaraRadera
  18. Det är en så vacker växt som jag tänkt prova, men inte kommit mig för ännu! Nu blev jag inspirerad : )
    /Cika

    SvaraRadera
  19. Ja, den här måste jag försöka så! "Behöver" hur många klättrare som helst runt om längs stängslet och jag gillar att den blommar så otroligt länge. Kan man köpa fröer från dig?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  20. Hm jag lyckas aldrig få dem gro...hur gör du fniss det skriver du ju ;-) men jag kan inte ;-)
    KRAM från mig!
    ps.bra reportage skrivet av dig i Trädgård i Norr!Lär mig alltid nått av dig :-)

    SvaraRadera
  21. Hej igen!
    Hittar ingen mailadress på dina sidor! Vill gärna beställa fröerna men är tacksam om du mailar mig på fagerdala.tradgard@gmail.com så att jag kan skicka min adress!

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Kul att hitta hit vill jag lova.
    Verkligen fina såråd! Jag har sått och odlat Törnrosas kjortel i ett antal år och alltid täckt fröna! Det har alltid gått bra men förmodligen sämre än när de får gro i ljuset. Jättekul att lära mig något nytt.
    Jag har övervintrat plantor tidigare och det är ju trevligt att tidigt kunna njuta av denna underbara klätterväxt. Men det är alltid kul att lyckas med sådder.
    Vi ses!
    Malin

    SvaraRadera
  23. Jag har odlat Törnrosa i flera år med mycket lyckat resultat. Jag tar in de största frökapslarna och lägger på tork, detta har lyckats bra. Har aldrig övervintrat någon då mina plantor är jättestora.

    SvaraRadera
  24. Av en hel fröpåse från Impecta har ett frö grott, tjohooo! Plantan är inte större än 10-12 centimeter men jag hoppas den tjockar på sig och växer bra även om jag inte har växthus. Jag kanske ska peta ner den i drivbänken... Tack för all fin info om frösamlandet, jag hoppas sååå jag få fröer på min. Ljuvlig blomma!

    SvaraRadera
  25. TAck för råden! Imorgon testar jag. Dina Törnrosa är ju magnifika!

    SvaraRadera
  26. I år är törnrosa svårflirtad, fröna vill inte gro. Har haft Törnrosas kjortel i flera år nu och alltid lyckats med frösådden. Nu har jag tredje försöket på gång med frön från en annan leverantör. Har tyvärr inte kommit på att ta frön av mina egna plantor. Heldumt! Håller tummarna för den tredje sådden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, köpta frön kan verkligen vara svårgrodda. Tror det beror på att dom får inte mogna klart innan dom skördar. Håller tummarna för att du ska lyckas nu.

      Radera
    2. Tredje försöket resulterade i sju småplantor, men de är ju rejält försenade jämfört med tidigare år. Får måna om dem extra mycket nu då, så jag ens får frön till nästa säsong. Så här har mina "kjortlar" sett ut tidigare, se bild 2: http://tradgard.ifokus.se/discussions/4e3a38b188f47274a900074f-sommarens-klattervaxter

      Radera
  27. Älskar också Törnrosas kjortel. Blev så inspirerad av din sida och samlade frön förra året. Satte dem i mitten på februari, på en ljus fönsterbräda, i miniväxthus dock utan extraljus. De grodde efter några veckor och jorden har hållits fuktig, men de vill inte växa. Två små hjärtblad på knappt 1 cm stjälk har kommit men sen står det still... vad är felet?

    SvaraRadera
  28. Hej åhh så vacker säljer du frön hittade en annan blogg men ingen adress, svaraså sänder jag min adress :)

    SvaraRadera
  29. Anonym 20 april denna blogg tänker Jag följa my ket inspirerande. / Nilla

    SvaraRadera
  30. Hej Helen, måste man ta in den för vintern? Vår har varit ute två vintrar nu - kanske max -15. Den växer helt galet och är fantastisk.

    /Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen erfarenhet av att lämna Törnrosas kjortel utomhus.
      I min zon skulle den inte överleva.
      Har inte heller tidigare hört att någon har övervintrat den utomhus och att den skulle ha överlevt men... inget är ju omöjligt.
      Du är helt säker på att det är Törnrosas kjortel du har?

      Radera
  31. Älskar din blogg! Den är fantastisk. Tack för att du delar av din kunskap.

    Jag har en fråga: sådde Törnrosa för någon vecka sedan och inget har grott. Har även ett gäng på gång som flytgroning men inget syns där heller. Jag misstänker dåliga frön. Tycker du jag ska lägga ner och köpa plantor i maj istället, ställa ut dom utomhus eller köpa en ny påse? Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Blir så enormt glad över att du gillar bloggen.


      Är fröna som du sått nu köpta får du nog räkna med ganska dålig grobarhet på dom.
      Det är inte många frön i köpes påsarna men nog borde 2-3 frön gro.
      Än hinner du få fina blommande plantor ifall du vill pröva sådd igen.
      Köp en ny påse eller fråga på något trädgårdsforum ifall någon har lite frön att sälja.
      Tyvärr har jag inga kvar som jag kan ge.
      Lycka till!

      Radera
    2. Tack för svar. Får se hur jag gör. Inser att det är väldigt många frösådder på gång och att det rimmar illa med en bebis i juni... 😁

      Radera
  32. Köpte frön förra året (5). Ett tog sig. Blommade sent men hann sätta frön. I år hittade jag din blogg och har följt den. Satte fröna redan i januari och väntar nu med spänning. Tack för dina fina instruktioner ����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sedan jag var inloggad på bloggen och ser först nu ditt inlägg.
      Vill bara säga Hej och Välkommen!
      Roligt att du gillar det du ser och läser.
      En härlig känsla att bloggen är till hjälp.

      Radera
  33. Hej, kul, bra & mkt inspirerande sida. Jag undrar om du har frön till övers, Törnrosas kjortel är jag intresserad av, har du frön andra klättrande/ slingrande söker jag de med, även frön till hängande. Perenna helst, jag ska föraöka så billigt det går få igenväxta luckor runt ett helt öppet "lusthus" / går bra kontakta mig/ jea_eriksson@hotmail.com kanske även tips & ideer på vad mer som kan odlas runt-tänker både från lådor insida och jord utsida (väldigt smal remsa kord runt...så om man odlar från båda sidor kanske det bir bra...

    SvaraRadera
  34. Hej jag undrar om fröna är frosttåliga? Min planta har stått ute hela vintern. När jag skulle klippa ner den i mars, fick jag se frökapslarna. Blev sugen att så dem. Men inget ha hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att fröna klarar av kyla om det finns kvar några i frökapseln. Kan dock vara lite sent att fröså nu eftersom det tar rätt lång tid från sådd till fullvuxen blommande planta.

      Radera
  35. Jag övervintrade min Törnrosas kjortel i fönstret hemma (rumstemperatur). I år så slapp jag spinn när jag tog in den och den har varit grön och fin hela vintern.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...