tisdag 22 september 2015

Snötörel - Euphorbia graminea - Frösådd.

Hittade Snötörel - Euphorbia graminea F1 'Glitz' som nyhet i Impectas katalog i våras.
Nyheter måste man ju pröva.
 
 
Påsen innehöll 10 frön.
 
 
Frösådde i mitten av februari inne i rumstemperatur ca. +20º och ställde direkt under växtbelysning.
Täckte inte med fröna med annat än ett tunt lager vermikulit.
Eftersom Snötörel har ett buskigt växtsätt valde jag att dela upp fröna på två fuktade briketter.
Man kan lika gärna fröså i s-jord.
 
 
Briketterna ställdes i en liten låda med lock över för att det inte sådden skulle torka.
Frösår man i s-jord så lägger man en plastfilm med lufthål över.
Vänd plastfilmen vid kondens eller lufta på locket då och då så inte mögel bildas på jordytan.
 
Inom ca. 5-7 dagar började fröna att gro.
5 frön i ena briketten och 3 i den andra.
 
 
Stjälken blir ganska lång.
 
 
Eftersom stjälken har rotanlag fram till härtbladen så planterades briketterna djupt i p-jord.
Frösår man i jord bör man plantera ner ca. 3-5plantor/kruka.
 
 
Stjälken fortsatte ändå att växa på längden.
Skolade om till större krukor allt efter det plantorna växte.
 
 
Toppade en av plantorna som sedan började förgrena sig fint.
 
 
När risken för frost var över planterades bägge plantorna tillsammans i en större kruka.
 
 
Det har visat sig att plantan som inte blev toppad har vuxit och blivit ca. 40cm. hög.
 Plantan som toppades är ca 30cm. hög.
 
 
Det syns ganska tydligt vilken planta som blev toppad eller inte.
Upplever att plantorna genom frösådd blir högra än de köpta men jag kan ha fel.
 
Har övervintrat köpta plantor tidigare under växtbelysning och svalt temp. ca. +15º vintertid helt utan problem.
 
Snötörel är en växt jag inte vill vara utan i sommarens krukor vare sig man frösår eller köper färdiga plantor.
 
 
Må väl!
 
 
 
 

14 kommentarer:

  1. Hej Helen!
    Älskar dina steg-för-steg dokumentationer. Nu kanske även jag skulle våga mig på att så den till våren!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du gillar det du ser och läser här på bloggen.
      Klart du vågar fröså den till våren :=)

      Radera
  2. Blir riktigt sugen på att fröså snötörel. Du får det att verka så enkelt. Har provat att ta sticklingar på hösten. Det funkar bra och blir många nya fina plantor till våren.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Snötörel är en av mina sommarfavvon i kruka. Gärna den mörkbladiga. Men jag gör som Anette: Tar sticklingar av min nuvarande. Annars får du allt att verka så himla lätt!

    Jag har en liten bukettspireabuske 'Pink Ice' (Spiraea x vanhouttei)
    som jag funderar på att sticklingföröka. Vilket skulle du använda: ren sand, torv eller annat?

    Ha det! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag brukar också föröka genom att ta sticklingar :=)
      Blev bara 'tvungen' att pröva frösådd då det var en frönyhet. Eftersom jag inte har något ljust, svalt utrymme att vinterförvara den här kommer jag att fröså igen nästa vår... det var lätt som en plätt :=)

      Blev tvungen att googla på din fina spirea och läser att den bör klippas tillbaka på våren för att behålla det vackra bladverket.
      I samband med det skulle jag ta reda på alla sticklingar och plantera ner dom i s-jord. Sticklingarna skulle jag sätta närmast krukkanten för jag tycker det gror fort och bra då... kanske beror det på att det blir varmt och gott så rötter kan utvecklas fort.
      Då sticklingarna har rotat sig så skulle jag plantera ner dom med 1planta/kruka i p-jord.
      Sen kan man ju även pröva att sätta ner sticklingar även i ren sand också.. skulle tro det går lika bra :=)

      Radera
    2. Tack för ditt svar både här och i min blogg :-)!

      /Anja

      Radera
  4. Så fin snötörel är. Den har jag inte lagt notis till förut, men den är ju jättefin.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Har akkurat oppdaget bloggen din, og skal lese litt mer. (via Hans) og hans hjertetre.
    Snøtørel fikk jeg lyst til å prøve meg på:-)
    Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och Välkommen Eirin!
      Roligt att du har hittat hit!

      Radera
  6. Hej! Måste bara få fråga om du har något skott över av din Taro? Är jätte intresserad av den, annars kanske du kan tips om var man kan hitta den :)
    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Marie!
      Nej, tyvärr så har jag inte Taro kvar.
      Du kan försöka med Borealis ifall han har kvar. Länken dit hittar du här ovan under rubriken Webbutiker.
      Lycka till!

      Radera
  7. Denne var ny for meg - og den gjorde seg så absolutt i krukke. Veldig flott beskrivelse av veien fra frø til plante.

    SvaraRadera
  8. super kul att läsa och se steg för steg, blir sugen att plantera..

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...