torsdag 4 december 2014

Parkolvon - Viburnum lantana - Frösådd.

Brokbladig Parkolvon - Viburnum lantana 'Variegatum' är en buske på ca. 180 - 200cm. hög.
Trivs i sol/halvskugga och med jord mot det torra hållet.
Bladen är vitbrokiga.
 
 
Blommar under våren med vita blommor.
 
 
Får på sensommaren röda bär som sedan mognar till svart.
Bladen får en rödaktig vacker höstfärg.
 
 
I de svarta bären finns frön.
 
Hösten år 2009 testade jag frösådd.
 
Tvättade de svarta bären noga för att få bort fruktköttet så själva fröet kom fram.
Fuktade s-jorden och täckte fröna med ett tunt lager jord.
Krukan ställdes svalt där temperaturen pendlade mellan -4º - +4º.
Absolut enklast är att låta sådden stå ute under vintern och låta den påverkas av väder och vind.
Man får hålla koll så att jordytan inte torkar ut under våren.
 
Våren 2010 började fröna gro.
 
 
Det grodde ganska ojämnt så man får inte ha för bråttom.
 
 
2 av 5 frön fick mycket brokiga blad.
3 helt gröna.
 
 
 
Skolade om med 1 planta/kruka i p-jord.
 
 
 
Plantorna krukades upp ytterligare en gång under sommaren.
 
Under sensommaren såg man lite rött i bladen.
 
 
Första vintern grävdes krukorna ner i kallbänken som var fylld med sand.
 
 
Sommaren år 2011 planterades en planta ner i rabatten.
 
 
Sommaren 2012 hade plantan vuxit lite till.
Olvon växer sakta.
 
 
Fortsatt härliga höstfärger.
 
 
 
Har även prövat frösådd av Rynkolvon - Viburnum rhytidophyllum.
Den krukan fick stå ute hela vintern och det grodde året därpå.
 
 
 
På samma sätt med Gulbladig Parkolvon - Viburnum lantana 'Aureum'
 
 
Plantorna fick stå nergrävda i kallbänken fylld med sand under några år eftersom dom växte otroligt sakta.
Varken Rynkolvonet eller den gulbladiga Parkolvonet överlevde första vintern  när dom till sist blev nergrävda i rabatten.
 
 
 
Tack för att du tog dig tid att titta in hit idag.
 
Varmt Välkommen vill jag hälsa de nya följarna av bloggen!
Roligt att ni har hittat hit!
 
Må väl!
 

 

12 kommentarer:

  1. Vilket fint olvon synd att de inte överlevde vintern.

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara lite dåligt med härdigheten på Rynkolvonet och det gulbladiga Parkolvonet eller så trivdes dom inte på platsen dom planterades.
      Den brokbladiga parkolvonet växer och frodas fint. Tror Rydlinge har den i sitt sortiment numera.

      Radera
  2. Jag visste inte att det fanns ett gulbladigt Parkolvon, va fint det är! Själv har jag ett vanligt Parkolvon (tror jag åtminstone). Det fanns i trädgården när vi flyttade hit för fyra år sedan och det är mitt favoritträd. Snyggt i formen, fina blad, blommor och bär - dessutom verkar det tåla det mesta (åtminstone här i zon 2-3). Nu skall jag hålla utkik efter det gulbladiga Parkolvonet:-) Tack för tipset!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Brokbladiga buskar är intressanta och fina hela sommaren. Viburnum lantana fanns på trädgårdsutbidlningen jag gick på Nordvik, men jag la inte märke till den förrän på hösten. så läckert med svarta och röda bär samtidigt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Du är makalös!
    Parkolvon saknar jag i min trädgård men det går ju att göra något åt det.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Vilken intressant dokumentation! Har sått några olvon genom åren med frön från STA. Just de brokiga, som jag helst vill ha, har jag misslyckats med. Det blir till att prova igen :)
    Trevlig helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skickat in frön från den brokbladiga till STA:s frölista i år.
      Om du beställer håller jag tummarna för att du får en portion.

      Radera
    2. Men så bra! Då ska jag vara snabb med beställningen:

      Radera
  6. Intressant, får leta efter frön. Det måste jag prova någon gång. Tack för tipset. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Brokbladigt olvon var en nyhet för mig. Spännande och väldigt fina höstfärger. Den ska jag spana efter.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Älskar olvon. Hos mig i zon 5 har den gula levt över några år, hoppas den fortsätter med det!

    SvaraRadera
  9. Alltid lika spännande att läsa om dina frösådder och roligt att du fotar hela processen. Själv glömmer jag sånt.
    Så har jag läst om knölalen också. Trevlig bekantskap. Gäller bara att ha de rätta förutsättningarna. Tyvärr inte så blött här.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...