onsdag 29 april 2015

Vit Lundsköna - Deinanthe bifida - frösådd- med stratifiering

 I år fanns frön åter igen att köpa av Vit Lundsköna - Deinanthe bifida från Konnässörsklubben

 
Har testa tidigare att fröså direkt under växtbelysning och i rumstemperatur med gott resultat.
 
Den här gången ville jag testa grobarheten genom att ge fröna en köldbehandling dvs. stratifiering.
 
Frösådde i lätt fuktad s-jord i slutet av januari i en liten så-låda med lock.
Fröna är ljusgroende så jordytan täcktes inte.
 
Så-lådan fick stå inne i rumstemperatur under några få dagar så fröna fick dra till sig lite fukt.
Sedan ställdes lådan i kylskåpet där den sedan fick vara i ca. 6 - 7v.
Tittade till sådden med jämna mellanrum för att torka bort lite kondens i locken och för att se att jordytan inte torkade.
 
Efter ca. 6 - 7v. ställdes så-lådan under växtbelysning och i rumstemperatur på ca. +20º - +22º.
Det började så smått gro efter ca. 10 - 14 dagar.
 
 
Håll sådden jämnt fuktig och låt inte jordytan torka.
Fröna gror oerhört ojämt.
 
 
Efter ca. 1 månad var en del plantor färdiga för omskolning medan en del var väldigt små och en del frön hade precis grott.
Beslutade mig för att skola om eftersom s-jorden hade tendens att börja bilda mögel och de större plantorna började se ut att lida av näringsbrist.
 
De större plantorna skolades om en och en i krukor fylld med p-jord.
 
 
Medan de mindre bredskolades i p-jord.
 
 
Och de frön som precis har börjat gro fick vara kvar i så-lådan.
 
 
Vill ta vara på alla som gror så nu får man vänta ut en liten tid till.
 
Alla omskolade plantor får nu fortsätta att växa under växtbelysning och i rumstemperatur.
Locken får ligga på de bredskolade fram tills de små plantorna har återhämtat sig.
 
 
Snart blir dagarna så varma att man kan ställa ut dom i plastväxthuset dagtid.
När risken för nattfrost är över får dom vara ute dygnet runt.
 
 
Må väl!
 
 

4 kommentarer:

  1. Hej Helen!

    Så spännande, den vita varianten av lundskönan är nog inte så vanlig, jag har den blåa. Men vilket pillerjobb med de små liven, att hantera utan att dräpa verkar nästan omöjligt tycker jag.

    Men...för två år sedan fick jag en planta P. obovata av dig samt tio frön. Plantan fick plats i trädgården i fjol och kommer så fint nu. Av tio frön har nio grott i kallbänken nu, kan du tänka dig att jag lyckats med en frösådd!! Dessutom har jag svavelpioner som grott, helt fantastiskt och tack för gåvan.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vit Lundsköna - vilket underbart namn! Måste googla för att se hur den ser ut! Undrar om jag skulle klara en så intrikat sådd? Kanske, med dina förträffliga instruktioner!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  3. Vit Lundsköna ser ut att vara en underbar liten blomma. Är inte så vanlig tänker jag, har aldrig hört talas om den. Tack för fina instruktioner som jag känner att jag kommer att ha nytta av även om jag inte sår några rariteter precis.
    Trevlig Valborg! Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Det är en fin sort och jag hoppas att min blommar i år.
    /Anja

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...