fredag 17 maj 2013

Experiment med Bergvallmo - Meconopsis


Vet att många tycker det är svårt att fröså Bergvallmo - Meconopsis och få plantorna till att överleva och växa.
Det finns nog dessutom lika många sätt att göra det på som det är följare av bloggen.

Har medvetet låtit en låda med Bergvallmo växa tätt och plantorna till en lite större storlek.
 
 
Experimentet har gått ut på att vara hårdhänt med plantorna.
Har slitit, hållit i rötter, dragit hårt isär plantorna från varandra osv.
 
 
Planterat ner flera plantor per kruka en del med hela rötter och en del med halvt avslitna rötter.
 
 
Totalt 43 krukor.
 
 
Med resterande plantor gjorde jag så här.
 
 
Tror nog att många av er tycker det är brutalt men, normalt gör jag så här.
 
Plantorna kommer att från och med nu få fortsätta att växa utomhus.
Kommer att ställa krukorna tillsammans i en frigolitlåda skuggigt, täcka med fiberduk och lock nattetid.
 
Ska bli spännande att se hur många av plantorna som kommer att växa för att bli stor och fin.
 
Må väl!
 
 


5 kommentarer:

  1. Ser riktigt lovande ut Helen.
    Undrar om inte Peter Korn freösår direkt på växtplatsen i en ny, ren torvblock. Han anser att ju mindre man stör rötterna desto större chans att få bra plantor. Men, dina plantor ser bevisligen väldigt fina ut :)!
    Själv sådde jag M. horridula och M. aculeata. Resultatet var knappast synligt men, ett par plantor blev det och i år hoppas jag få se dem i blom. I år, när jag samlar fröer av dem tänker jag prova Peters metod med hälften av fröerna. Har du något bra förslag för den andra hälften?/Anja
    (Har du bråttom och mycket att göra så stressa inte med svaret. Det är ju inte dagsaktuellt med sådden)

    SvaraRadera
  2. Tycker dom är så svåra att så.Brukar bara bli något enda frö som gror.Sådde kaskad bergvallmo förra året och dom grodde så fint.Dom har stått i kruka i växthuset i vinter och alla har dött.Lite sorligt.Börjar se att det är ganska mycket som försvunnit i vinter.Kram.

    SvaraRadera
  3. härliga tag det kommer säkert att bli riktigt fina plantor.
    Jag sår som vanligt och blir glad över de plantor som blir.
    Har några på gång.
    Och jag hade tydligen sått ifjol också för jag hittade ett par krukor med Bergvallmo plantor i kallbänken.

    Här har vi haft plus 20 grader idag och sol nästan vindstilla.
    Jag är ju inte van vi den tempen så jag har börjat ta av mig kläderna.
    En hel del har jag gjort i rabatterna , tagit upp och delat för nu växer det så det syns.

    Ha en riktigt härlig Pingst.

    SvaraRadera
  4. Härligt informativt inlägg. Har precis som du varit relativt hårdhänt när jag skolat om bergvallmo och när plantorna blivit ett par cm så har de hamnat i grönsakslandet mellan lök eller sallad och där har de vuxit till och blivit riktigt fina.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Hei,
    Det blir mykje fin blomstring hos deg når valmuene veks seg til. Går nok fint med dei sjølv om du var lit hard med dei :)
    MarJE.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...