söndag 26 januari 2014

Palettblad - Solenostemon scutellarioides - Frösådd.

Har svårt att tänka mig en sommar utan en massa krukor fylld med sommarens 1-åriga växter.
Palettblad - Solenostemon scutellarioides  är en av mina 'måsten'
Man kan även odla den i fönstret som en krukväxt och ta sticklingar från vackra bladvariationer och övervintra.
 
Frösår i slutet av januari i fuktad s-jord.
Täcker ej fröna med annat än ett tunt lager vermikulit.
Lägger en plastfilm med lufthål över och ställer under växtbelysning i rumstemperatur.
Fröna börjar gro inom ca. 5-8 dagar.
 
 
Man ser tidigt att det blir mönster och färger på bladen.


 
Skolar om då de första karaktärsbladen (riktiga blad) har vuxit fram med 3 plantor/kruka för att få stora ex.
Försöker få samma bladmönster på alla tre som planteras ihop.
Udda bladfärger planteras med 1planta/kruka.
Topp ofta för att få stora grenade plantor.
Topparna kan man rota i ett glas vatten som snabbt får rötter och på så sätt få fler plantor.
 
 'Wizzard'
 
 
 'Carafree Mixed'

 
Efter omskolningen ställs krukorna svalt (ca. +15º- 18º) och under växtbelysning.
’Wizzard’


 
 'Carafree Mixed'


 
För att den vackra bladfärgen ska fortsätta vara skarp plockar man bort blommorna.
Gillar de härligt glada färgerna.



 
Palettbald passar så fint i det 'heta hörnet'


 
 
Tack för att du tog dig tid att titta in.
Trevlig kväll!
 
 

14 kommentarer:

  1. Så fint du beskriver från sådd till färdig planta. Välväxta fina småplantor, de trivs hos dig.
    Blir tokinspirerad att börja så. Frågade efter S jord på Plantagen idag, men det hade de inte. Jorden kommer inte in förrän om två veckor...Skulle åkt till en annan plantskola istället...
    Jag måste fixa en bra plats till mina förråder, det är lite det "problemet" som stoppar mig nu.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Inspirerende innlegg :-) Jeg har lenge tenkt at jeg skulle så disse for sommerplanting og kanskje var dette dyttet jeg trengte for å komme i gang?! Ha en flott ny uke!

    SvaraRadera
  3. Snygga växter! Ja, då får man väl sätta igång sådden i veckan då, har två sorter i år.
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. När det gäller inomhussådder har jag begränsade resurser och måste prioritera rätt hårt det jag vill så. Palettblad sår jag inte men tycker väldigt mycket om dem på sommaren och köper då färdiga plantor. Som tur är , är det väl få sommarväxter som ger så mycket valuta för pengarna. På vårkanten är de rätt små i gardencenters och kostar inte någon större slant. De växer, som du vet, fort och blir rätt imponerande under sommaren. Men, hade jag dina förutsättningar till sådder skulle jag säkert så dessa också. /Anja

    SvaraRadera
  5. Inga plalettblad här hemma men väl andra sommarblommor. kan ju inte ha plats för allt som jag vill...välja bör man(n)... annars döda sådder jag fann..då jag inte vattna hann! Bra såtips!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar också Palettblad. De två senaste åren har jag fuskat lite och köpt färdiga pluggplantor från Plantbutiken./ Titti

    SvaraRadera
  7. Hei! Har kjøpt frø av 'Wizard Golden', så disse tipsene er midt i blinken. Blir fristet til å kjøpe flere frø for å få mer spennende bladverk. Det hete hjørnet er fantastisk. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  8. Här odlas det mest perenner och tomater men kanske jag ska inhandla några palettplantor i vår. Det var ett långt latinskt namn att lära sig på växttentorna i skolan kommer jag ihåg:-)
    Ha det gott!
    Milla

    SvaraRadera
  9. Palettblad tillhör de växter som jag omvärderat på senare år. Förut hade jag zå svårt för dem, har att göra med min barndom på något diffust sätt...

    SvaraRadera
  10. Oj vilken färgpalett, Har du möjlighet att förvara alla tills du planterar ut dem. Ha en fin vecka/Carita

    SvaraRadera
  11. Så många underbara färger och kombinationer! Tur det finns folk som gillar att fröså så vi som inte klarar det ändå kan få njuta av vackra växter.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  12. hej,very nice. do you know salsify ? see my blog

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga färger, nu längtar jag ännu mer efter våren och sommaren.
    Ha en bra helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Palettblad är jättefina.
    Intressant att läsa om hur du gör för attlyckas med dem.

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...