måndag 13 oktober 2014

Sorgriddarsporre - Delphinium triste - Frösådd.

En väldigt annorlunda Riddarsporre både i form och färg är Sorgriddarsporre - Delphinium triste.
Vacker eller ful är en smaksak men själv gillar jag den skarpt.
 

Frösår inne i s-jord i början på mars.
Täcker endast jordytan med ett tunnt lager vermikulit.
Ställer sådden direkt under växtbelysning i rumstemperatur.
Lägger plastfilm med lufthål i över krukan för att sådden inte ska torka ut så fort.
Vänder plastfilmen vid kondens så att jordytan inte möglar.
Fröna gror inne på ca- 3v.
 
Har man inte tillgång till svala utrymmen och växtbelysning för småplantor är det enklast att låta frösådden stå ute under vintern.
Fröna gror ute under tidig vår.
 Det enda man inte får glömma är att vattna vid torka.
 
Låter det första karaktärsbladet (riktiga blad) växa ut ordentligt innan omskolning.

 
Skolar om i p-jord med 1 planta/kruka och ställer sedan plantorna under växtbelysning och svalt, ca. +15º - + 18º eller direkt i växthus.

 
Plantorna växer fort och är utplanteringsbara under sommaren.

 
Sorgriddarsporren trivs i sol och med jord mot det torra hållet.
Anser nog att den är lite kortlivad men den ger frön för självsådd eller kontrollerad sådd.
Blir ca. 60cm. hög och har ett litet 'gängligt' växtsätt och kan behöva stöd.

 

 
Har tyvärr inga frön att dela med mig av så man får nog söka ute på olika trädgårdsforum och hos trädgårdsbloggare om man gillar den.
 
 
Tack för att du tog dig tid att titta in här idag!
 
Må väl!
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset och för fina såråd, jag lägger definitivt med den på min önskelista. Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Jättelfin! Det blir ännu en växt som hamnar på 'önskelistan'.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen!

    Den var ny för mig men riktigt snygg är den.

    Hälsningar från oss!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att den är alldeles underbar. Hade den själv i ett par år men den är borta nu. Kanske inte alldeles lätt i odling?

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Fantastisk! Men en sån snygging kan jag bara drömma om. Det där med frösådder är dessvärre inget för mig. Har inte tålamod till det.
    Ha det gott.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Den har jag inte hört talas om förut.
    Riktigt fin, jag kanske hittar frön någon gång, synd att den är kortlivad.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Aj, aj, vilken underbar riddarsporre! Älskar mörka/svarta blommor..

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...