tisdag 27 september 2016

Taklökssläktet - Sempervivum - Frösådd.

Det finns gott om olika sorter av Taklök- Sempervivum att köpa i alla handelsträdgårdar.
Stora krukor fylld med många plantor för en liten summa pengar.
 
I november  år 2006 köpte jag trots allt en påse frön från Impecta av Taklök - Sempervivum blandade sorter.
Behövde få något att pyssla om under lysröret i vintermörkret och nyfikenheten var stor av hur det skulle gå.
 
Frösådde i fuktad s-jord och strödde fröna jämt över jordytan.
Ställde krukan direkt under lysrörsbelysningen i rumsvärme.
En plastfilm med lufthål lades över krukan så att jordytan inte skulle torka ut så fort.
 
Vänder plastfilmen då kondens bildas så att jordytan inte ska mögla.
 
Efter ca. 2-3v. började det gro och man såg små, små gröna plantor.
Tar bort plastfilmen då några frön har grott men passar noga så att jordytan inte torkar för mycket.
 
Fröna gror väldigt ojämnt men i mitten av mars -07 såg man att det var taklökar.
 
 
 
Frösådden fick fortfarande stå under lysrörsbelysningen och i rumsvärme.
I slutet av mars/början på april flyttades lådan ut i växthuset.
 
I slutet av april grodde det fortfarande frön.
 
 
I mitten av maj var en del taklökar ganska stora.
 
 
Då risken för nattfrost var över planterades taklökarna ner direkt i stenmjöl mellan trappstegen i trädgården.
 

 
Där planterades dom tillsammans med de köpta taklökarna och innan sommaren var slut vet jag inte vilka som var frösådda och vilka som var köpta.
 
 

 
Nej, inte behöver man fröså Taklök utan enklast är det att köpa och dela upp lökarna i rabatten.
 
Men nog är det roligt att pröva.
 






11 kommentarer:

  1. Helt rätt! Jag skulle nog inte prioritera att dra upp taklök från frön när de förökar sig i mängder!
    En väldigt snygg idé att sätta taklök i en stengång som du gjorde. Det har jag aldrig tänkt på men kommer definitivt att sno idén!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte behöver man fröså för att få mängder av taklök i trädgården. Dom förökar sig enormt snabbt utan inblandning :=)
      Roligt du gillade idén att plantera mellan trappstegen.

      Radera
  2. Spännande, och kul med egna är det ju alltid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite kul men.... då det gällde taklök var det ganska onödigt för det blev ingen annan sort en dom som finnas att köpa :=)

      Radera
  3. Ja alltid lär man sig något... Jag blev oftast besviken på de där mixade påsarna. Gjorde samma erfarenhet - det är en enda sort som kommer upp och den är oftast vanlig. Men att planteria i trappen var himla vackert.

    Vad är det för bär i bilden överst på bloggen? De blev jag också nyfiken på :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tyvärr så innehåller mixarna oftast inget spännande alls.
      Det är Koreansk Berberis - Berberis koreana som är överst på bilden. Bären blir rödare ju längre in på hösten vi kommer. Gillar Berberis enormt och hade många olika sorter i min förra trädgård. de flesta bjuder på underbara höstfärger men vackra bär.

      Radera
  4. Även jag fastnar för idén att sätta taklök mellan stenplattor! Mycket snyggare än det gräs och ogräs som brukar spira där. Men det gäller förstås att hålla efter det oönskade...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade markduk under eftersom det var en grusgång fram till trappen. Mellan trappstegen la jag stenar så det kunde fyllas upp med lite stenmjöl så att taklökarna hade något att fästa i.

      Radera
  5. Klart det är kul att testa! Jättefint med taklök mellan plattorna. Här försvinner dock alla jag sätter ut. Nån måste käka dom...
    Ha det så gott
    /Aentte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fåglarna är duktiga på att dra loss taklökarna för att släppa ner dom någon annanstans. :=)

      Radera
  6. Jättekul! Jag har också testat och visst fungerar det. Det blev inga rariteter dock.
    Skön söndag!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...