torsdag 9 mars 2017

Persisk Svavelpion - Paeonia wendelboi - Frösådd.

 Det är roligt då det börjar hända något med pion fröna som beställdes från årets STA-lista.
Fröna köptes som Svavelpionen -Paeonia mlokosewitschii 'Wendelbos form'  men det rätta namnet som numera ska gälla enligt SKUD är  Paeonia wendelboi - Persisk svavelpion

25/1-17 lades fem frön ner i en burk fylld med fuktig vitmossa. 
Redan nu i början på mars började fröna spricka och roten växta fram.
 

 
Då roten är ca. 2-3cm. lång planteras fröet ner i p-jord och ställs svalt, (+-0º - +4º, eller ut) eftersom det behövs en kallperiod för att bladet ska utvecklas.
 
 
Lägger fröet på jordytan och täcker med ca. ½cm jord och lite vermiculite för att fukten ska behållas bättre.

 
Lägger över en plastfilm med lufthål och ställer svalt ca. -4º - +4º
Man kan även ställa in hela burken i kylskåpet och invänta att det första bladen ska utvecklas i vitmossan innan man planterar i jord.
 
Har frösått denna form av pion för några år sedan.
Dom plantorna växer numera i rabatter hos trädgårdsvänner så jag vet inte hur resultatet är då det gäller form och blommornas färg.
 
 
 
 Efter att ha läst en artikeln av Johan Pettersson, Järna, för några år sedan har jag numera övergått till sådd av pion frön i vitmossa (Sphagnum).
 
Här kan man läsa mer om hur jag har gått till väga tidigare.
 
Här kan man även läsa en artikel om Pionen 'Wendelbos form'
 
 
Allt gott!
 

 

9 kommentarer:

  1. Härligt Helen! P. "Wendelbos form" är en mycket speciell form av svavelpionen ( det kanske står i artikeln) och den sägs alltid producera gula blommor.

    Lycka till med mycket spännande frösådder.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så flotte spirer du har fått frem, og nydelig peon!

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Svovelpeon er den vakreste, synes jeg. Jeg har sett den en gang i blomst. Har heldigvis bilder av den. Så morsomt at du har fått spiring.
    Lykke til med svovelpeonene! Anne

    SvaraRadera
  4. ÅÅå vad flitig du är som driver upp pioner från frö. Jag har beställt mina pioner som rötter från Finland från pionhemmet.
    Har många sorter nu, men stoltast är jag nog över den jag flyttade från min mormorsträdgård, den har gått i släkten över hundra år. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Tack för ännu ett bra tips. Ska ta mig i kragen och testa mossmetoden. Har alltid ställt ut men det tar ju så lång tid att man hinner slarva bort etiketter och sådderna innan de börjar visa sig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så kul att det gick så fort. Fröna jag la i mossa av andra arter ungefär samtidigt har inga livstecken ännu. P wendelboi vill jag också komplettera samlingen med.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Så spännande det ser ut...
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Intressant läsning som vanligt och nån gång ska jag testa.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Vad glad jag blev när jag läste att man också kunde ställa in fröna med vitmossan kvar i kylskåpet när grodden vuxit fram en bit. Har frö till buskpioner och 'Lemon Chiffon' på gång och några av dem har grott och står nu i kylskåpet. Några väntar jag fortfarande på och när (om) de kommer så ska jag försöka göra som du och plantera dem i kruka innan de för sin köldperiod. tack för intressant och mycket matnyttig information. Dina plantor ser så fina ut och det skulle vara så väldans kul att lyckas. Det finns ju så otroligt många fina pioner. Persisk svavelpion. har jag inte hört talas om ens. Spännande!
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...