tisdag 23 december 2014

Mångbladig Incarvillea - Incarvillea zhongdianensis - Frösådd.

I år är det en lång julledighet för många och det finns tid för umgänge, promenader och skön avkoppling.
 
Det är även nu man kan sitt i lugn och ro för att planera vilka växter man ska pröva nästa år.
Frölistor på webben och frökataloger i brevlådan kan inspirera.
 
Här kommer årets sista frösåddstips från mig.
 
Mångbladig Incarvillea - Incarvillea zhongdianensis.
 
 
En växt som här i norr är svår att övervintra i rabatten.
Bildar bladrosett första året vid sådd för att sedan blomma året därpå.
Mer än 2 år har ingen av plantorna överlevt trots flera försök och även med andra sorter av Incarvillea.
Däremot är det inga problem för er som bor längre söderut.
Ni som odlar den kan kanske berätta hur den växer och trivs i er trädgård.
 
Blir ca. 20 - 30 cm. hög och blommornas färg varierar från ljus rosa till mörk rosa med gul mitt.
Blommar med början i slutet av juni in i juli.
Trivs i stenparti med näringsrik väldränerad jord.
Tål inte vinterfukt.
Incarvillea har pålrot så den är svår att flytta.
 
Frösår inne i rumstemperatur i fuktad s-jord i slutet av jan/början på feb.
Täcker endast med vermikult.
Lägger en plastfilm med lufthål över krukan så att jordytan inte torkar ut så fort.
Vänder plastfilmen vid kondens så att det inte bildas mögel på jordytan.
Ställer sådden direkt under växtbelysning.
 
Fröna börjar gro efter ca. 7-10 dagar.
 
 
 
Skolar om med 1 planta/kruka i p-jord då första karaktärsbladet (riktiga bladet) har vuxit fram ca. 1 månad efter sådd.
Har bredskolat plantorna för att spara plats under lysröret fram tills växthuset öppnas.
Ställer plantorna svalt ca. +15º och under växtbelysning.
 
 
Plantera ner i stenpartiet under sommaren.
Blommar året efter sådd.
 
 
Bildar en avlång frökapsel under sensommaren.
 
 
Frökapseln är mogen då den är brun och har öppnat sig lite i toppen.
 
 
 Har frösått på likadant sätt med I. delavayi 'Snowtop',  I. himalayensis 'Frank Ludlow' och I.mairei var. grandiflora.
 
Har man inte tillgång med svala utrymmen och växtbelysning går det lika bra att fröså och ställa ut krukan för att låta den påverkas av väder och vind.
Passa mot torka då solen börjar skina.
Det gror tidigt under våren.
 
 
Vill nu önska er alla en riktigt skön och God Jul!
Var rädda om varandra och kör försiktigt ifall ni ger er ut i trafiken.
 
Må väl!
 
 

10 kommentarer:

  1. Vilken sötnos, den kände jag inte till, bara den vanliga Incarvillea som inte klarade sig särskilt bra här.

    Önskar dig och din familj en riktigt God Jul Helen!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte försökt mig på den. Lika bra det:o)

    Önskar dig en riktigt GOD JUL .
    och tack för alla otroligt fina odlingstips.

    SvaraRadera
  3. Du är helt makalös. Här blir det bara ätbara sådder under vintern.
    Men i övermorgon skall jag surfa runt bland fröpåsarna.
    Ha en skön JUL.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  4. Skriver som Annika - när julen är över skall jag surfa runt bland fröfirmorna, även om jag inget skall ha och ingen plats har. Vilken fantastisk erfarenhet och kunskap du har om det där med frösådder och växter.
    En riktigt God Jul!
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. En riktig God Jul och ett spännande Nytt År till våran Frödrottning.
    Kram fr Maj-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig detsamma Maj-Britt! En riktigt God Jul!

      Radera
  6. Önskar dig och de dina en skön och fridfull jul.....<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. De klarar sig oftast här förutom förra vintern förstås då vissa av plantorna försvann. Har testat den mångbladiga och I.forrestii och båda går bra här.
    God Jul på dig!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar vårkänsla du förmedlar Helen!
    GOD FORTSÄTTNING PÅ JULEN önskar jag av hela mitt hjärta!
    /Anja

    SvaraRadera
  9. Intressant läsning om incarvillea, jag har dock gett upp mina förhoppningar på den växten. Den klarar inte livet i vår trädgård, men å andra sidan har jag då alltid provat med rosenincarvillea.

    Hoppas att du får en trevlig, lugn och avkopplande helg.

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...