torsdag 29 november 2012

Pimpernöt - Staphylea pinnata gror.

Har en Pimpernöt - Staphylea pinnata som är frösådd -03 och blommade för första gången i sommar med två klasar.
 
 
Busken är inte stor, ca. 50cm. men i lägre zoner blir den ca. 3m. hög.
Vackra blad och en vacker stam.
 
 
 
Har frön som är sådda hösten -09 men fortfarande har inget grott.
Den sådden har hela tiden stått ute nergrävd i kallbänken som är fylld med sand och blivit utsatt för alla sorters väder och vind.
Vattnats noga under sommaren så att jorden inte har torkat ut.
 
Fröna är i mitt tycke lite 'sega' till att gro därför köpte jag nya frön från Konnässörsklubben i år för att göra nya försök men med annan metod.
 
I slutet av jan-12 lades fröna i en burk som var fylld med fuktad vitmossa.
Locket stängs så att mossan inte torkar ut.
Burken har växelvis varit i kylen och i rumstemperatur sedan dess.
Kollar då och då i burken så att mossan håller sig fuktig och om det gror.
 
Vitmossa - Sphagnum finns att köpa som ett torkat hårt pressad block i blomsterbutikerna.
 
I slutet/början av okt/nov -12. togs burken in i rumsvärme och fröna började spricka.
 

En rot har vuxit fram på alla frön.
 

Fröna är planterade i såjord med ett frö/kruka.
Krukorna är nu placerad i ett svalt, mörkt utrymme där temperaturen pendlar mellan -4º-+4º.
Förhoppningsvis ska nu fröna få den kyla som behövs för att bladen ska utvecklas.
Hoppas också att tidpunkten är/blir den rätta för fröna att växa.

Uppdatering:
I slutet av mars 2013 började fröna visa sig ovan jord i det kalla utrymmet.

 
Växthuset öppnades för säsongen och alla krukor flyttades dit.
Under senare del av april hade alla frön fått sitt första blad.
 
 
 
 
När risken för nattfrost var över fick alla plantor flytta ut i kallbänken.
 
 
Fina välvuxna plantor i juli.
 
 
Första året bör plantorna tillbringa vintern frostfritt så dom hinner växa till sig ytterligare ett år innan utplantering i rabatt i kallare zoner.
Bor man längre söderut så tror jag man kan plantera i rabatt redan under hösten.
 
____________________________
 
Av de två frökapslarna som blommade för första gången blev det ett frö som nu är nergrävd bredvid 'moderplantan' och får gro med naturens hjälp.
 
Tack för att du tog dig tid att titta in.
 
Må väl!
 
 

12 kommentarer:

  1. Oj, 9 års väntan på blommorna! Kan tänka mig att det var roligt när de äntligen kom. Vilket tålamod du har!!

    Jag har blivit biten av "fröbacillen" iår, men så svåra saker som detta har jag inte gett mig in på än.....men vem vet vad som händer om några år:-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Jag har också en kruka med pimpernötfrö som stått i mitt växthus i några år. Ingen groning, här, inte.Fröna kommer från ett träd på Hovdala Slott utanför Hässleholm där man hävdar att det inte funkar att så nötterna. I alla fall inte från det trädet som stått där i flera hundra år. Linné beskriver det i sin Skånska Resa. Det är så vackert, blommar med tusentals blommor och blir sen fullt av ljusgröna nöthängen. MEN rotskott förekommer och ett sådant lyckades jag köpa som nu är tre år och tycks trivas. Dock inga blommor än.
    Vilken lycka att du fått så fint resultat av din "nöt"! Grattis!

    SvaraRadera
  3. Kul att du fått blommor!Du är verkligen duktig med frösådder!

    Mitt träd som jag hade nödplanterat och glömt bort, borde ha flyttats nu. Få se om inte marken fryser om jag kan göra det snart. Det är ca 1,60 högt och står fortfarande kvar i sin nergrävda kruka!

    SvaraRadera
  4. Spännande! Fin liten buske tycker jag, både stam, blad och blommor.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vilket tålamod du har.
    Men det är ju ännu roligare när det lyckas och det blir ett resultat.


    Det är en riktigt fin växt som blommar så fint.

    Trevlig 1:a advent.

    SvaraRadera
  6. Spännande att se hur det hela utvecklas! Men visst behöver man tålamod!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  7. Kerstin i Medelpad1 december 2012 kl. 11:00

    Har länge tänkt att skaffa pimpernöt för den är verkligen fin,tänkte beställa frön från STA listan i år men det lär väl bli svårt då att få de att gro.
    Man kanske får köpa sig en planta i stället.Både blommor och blad är så fina .
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Spännande växt och vilken jättefin stam. Hoppas att den nya sådden tar sig.
    Ha en fin 1:a advent. /Carita

    SvaraRadera
  9. Vilket tålamod du har, fantastiskt! Så spännande det är att vänta på att frö ska gro! Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  10. Jag är så imponerad av att du lyckas få dessa till synes svårflirtade frön att gro.
    Du imponerar även med ett zon 3 träd i din trädgård, men du har ju lite subtropiskt klimat i pite-trakten jämfört med mitt inlandsklimat.

    Pimpernöten är ju jättefin, men kanske inget för Brännberg?
    Känner mig redan nog modig/dumdristig som köpt en Maackia. Hur skall det gå för den i vinter?

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  11. Underbart att hitta din blogg nu när jag sitter här med mina nya frön från STAs lista. Hittade inte något vettigt såråd för just Staphylea innan jag kom hit - Tack!
    /Maryla

    SvaraRadera
  12. Tack, för att du finns med dina fina såråd!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...