måndag 27 juni 2011

Lilium martagon pilosiusculum.

Krolliljor är en växtart jag har börjat 'samla' lite av. 
Tycker om utseendet på blomman med de bakåtrullande hyllebladen och de höga stjälkarna.
Sen trivs dom väldigt bra i fuktig men väldränerad jord vilket vilket min nedre del av trädgården består av .  

L. martagon pilosiusculum är en av 2 underarterna till Krolliljan.
Den finns i Mongoliet, Västra Kina och Sibirien.
Här kan man läsa mer för den som är intresserad.

Lilium martagon pilosiusculum köpte jag av Larz Danielsson för något år sedan.

Nu blommar den för första gången.
Följer med spänning då knoppen börjar öppna sig.

Tycker den är väldigt vacker även i detta skede.
Sakta, sakta öppnar den sig mer.


Helt klart 'godkänd'
Gillar den!

Önskar er alla en härlig måndag!

9 kommentarer:

  1. Det finns en hel del läckra krolliljor. Min trädgård samlar på de vanliga rosa och enstaka vita. Överallt dyker småplantor upp, likaså de små röda baggarna. Måste ut och "myrra" lite.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vilken snygging!! Jag har en vit, men ser att det behövs fler. Vilket habegär den väckte.
    Trevlig måndag till dig också!

    // Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar Krollilja.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Underbar blomma, jättefina bilder! Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Krolliljan är jättefin.Och jag har sått den vita som nu var så stora att de fått egna krukor.

    SvaraRadera
  6. Ja, den var häftig som barnbarnen skulle säga! Är inte heltänd på krolliljor men den här skulle jag kunna bli förälskad i.Det är väl höstplantering som gäller antar jag.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. javisst finns det vackra Krolliljor och din var absolut en av dem. Tycker ju att den va lika fin halvutslagen. mvh Helen

    SvaraRadera
  8. Krolliljor är lite fulsnygga på något vis tycker jag. Själv har jag en som jag räddat undan grävskopan på en granngård. Vad den heter har jag ingen aning om men den har en historia. Ha det gott.

    SvaraRadera
  9. Aaaah! Den är helt ljuvlig! Sådde ifjol men blev överrumplad av kölden & snön så tidigt i höstas så nästan alla perennasådderna gick om intet...(Man blir så arg på sin egen lathet/glömska...).

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...