tisdag 8 november 2011

Saxifraga fortunei - Stor Höstbräcka.

Har tidigare köpt Stor Höstbräcka - Saxifraga fortunei.
Det finns många olika namnsorter, dom jag har prövat har haft nästan svarta och bronsfärgade blad.
Ingen av plantorna har överlevt vintern här i zon 5-6.

Tänkte att då prövar man frösådd för att se ifall det skulle gå bättre.
Frösådde i lätt fuktad såjord början på februari.
Fröna är ljusgroende så man täcker inte med jord, lägger endast ett tunt lager vermikulit över så man håller fukten jämnare på jordytan.
Krukan fick stå inne i rumstemperatur 1 dygn så frön fick dra lite fukt.
Sådden ställdes senare mörkt och i en temperatur som pendlar mellan -4,0-+4.0º.

Absolut enklast är att ställa ut krukan och låta sådden påverkas av väder och vind, skotta snö över ifall det finns.
Passa mot torka under våren.

Tog sedan in krukan till växthuset i början på april.
Passar noga så att sådden inte torkar.
Fröna började gro i mitten/slutet av april.

I mitten av juni var plantorna stora nog för omskolning till plantjord med 1 planta/kruka.


I mitten av augusti hade dom vuxit till sig fint.

I slutet av augusti planterades några plantorna ner i stenpartiet som består mest av sand och småsten.
Det är väldigt torrt och halvskugga.
Absolut inte rätt läge för Höstbräckan som vill ha tillgång till fukt men väldränerat.

En planta planterades ner i en upphöjd rabatt med jord som håller lite fukt i halvskugga.
Alla plantor har överlevt vintern bra.
Höstbräckan som har vuxit i jord har utvecklas bäst så dom plantorna som växer i stenpartiet ska få flytta till våren till rätt miljö.

Alla har dock blommat under hela september med små vita blommor.


Önskar er alla där ute i stora vida världen en fin dag!

15 kommentarer:

  1. Så himla söt den måste jag prova.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Härligt,jag ska fröså en hel del efter Nyår;)

    SvaraRadera
  3. Hej Helen,
    jag blir så sugen på att pröva frösådd efter att ha läst din blogg. Dessvärre har jag inget västhus och heller ingen plats inne. Kanske kan jag pröva att så och låta stå ute under snön som du beskriver.
    Må så gott
    //Johanna

    SvaraRadera
  4. Du den var söt.Kanske man skulle prova.Bladen ser ut som att sniglarna kanske inte gillar just den.Sen är det ju så kul med egna sådda plantor.Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Den är så söt den lilla vita blomman./Lila-Christina

    SvaraRadera
  6. Känner att jag borde prova på mer bladväxter när jag läser din blogg. Förresten, vill du ha Ricinfrön så säg till så skickar jag.

    SvaraRadera
  7. Det är alltid lika roligt att få följa plantan i alla dess stadier!!!

    Kramar

    SvaraRadera
  8. De är tur för mig att det finns bra plantskolor, för de är mycket passande med frösådder. Fast jag blir imponerad av dina!
    Men när jag bor ihop med mitt "paradis" och växthus....DÅ SKA JAG prova!
    Ha en riktigt bra dag!
    /Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Så bra och utförligt du skriver om sådden, gör att det verkar hur enkelt som helst:-). Jag ska så en del när det blir lite kallare ute. har inte fått till ett bra ställe att ha sådderna på ännu. Måste köpa sand som jag kan ställa dem i. Jag har verkligen fått upp ögonen för bräckor, tycker de är så söta.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. hejsan Helen!
    Visst är höstbräckorna tjusiga!

    Ang svampen hemma hos oss: Du fattar nog inte men halva personalen i Göteborgs universitetets specialped. enhet har fått massor av kantareller av Anders:)! Våra barn VILL INTE HA MER! Och själv kommer jag snart att tycka illa om svampen - vi har förätit oss, och ändå ger sig gubbj...på svamparna i skogen och tar dem hem. /Anja

    SvaraRadera
  11. Hejsan Johanna!
    Klart du ska pröva frösådd, det som är sååå kul. Man behöver varken växthus eller sval plats inne. Perenner gror fint ute under våren och en del sommarplantor kan man fröså tidigt direkt i rabatten. Lycka till!

    Då förstår jag Anja ifall du tycker det räcker med svamp ;=)

    SvaraRadera
  12. Det här var en växt jag aldrig sett tidigare! Men den var söt!!!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Hej Helene och välkommen som följare på min blogg.
    Dina frösådder ser välmående ut. Tack också för tipsen om gulldynan. Den måste prövas.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  14. Den har ju en jättefin blomma oxå.Kanske inte den man skaffar plantan för men söt är den!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  15. Så intressant, jag köpte en mörkbladig höstbräcka förra året som inte klarade vintern hos mej heller. Skulle nog prova att så och se om det hjälper att få dem klara sig. Härligt vackra blad och söt höstblomning. Tack för tipsen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...