söndag 8 januari 2012

Pelargon cotyledonis - S:t Helenapelargon.

Har städat bland de övervintrande växterna i källaren idag.
Krukorna med Cordyline och Papyrus - Cyperus papyrus mår utmärkt.
Pelargoner blommar och för första gången även S:t Helenapelargonen - Pelargon cotyledonis med rent vita blommor.


S:t Helenapelargonen är en vildpelargon och kallas ofta för 'Bonsaipelargon ' pga. den succulenta stammen.
Den blir ca. 30 cm. hög. stammarna är kala och lite sträva.

Bladen har tydliga nerver, är läderaktiga och har en hjärtform.

Äldre blad får en rödaktig färg innan de släpper.

De flesta bladen faller av under vinterförvaringen.

Växer endast i vilt tillstånd på ön S:t Helena (en brittisk ö i Sydatlanten).
För att stammarna inte ska bli långa och tunna ska den planteras i en stor kruka för att kunna utvecklas väl.
Plantan måste torka upp ordentligt mellan vattningarna för att inte ruttna eftersom vatten lagras i stammen.
Den bör aldrig toppas eller beskäras eftersom den då förlorar sitt vackra utseende.
Förökas bäst genom frösådd.
 Har även läst att den sällan sätter frön vid odling varför det kan vara svårt att få tag i frön.
Har dock inte frösått den här utan köpte den som en liten stickling på trädgårdsmässan 'Nordiska trädgårdar' för några år sedan
En underbar härlig Pelargon som jag gillar skarpt.
Sen var det något med namnet som gjorde att jag 'föll' lite extra för den.


Ser att det har tillkommit många nya följare av bloggen.
Till er vill jag säga Hej och Välkommen!

Önskar er alla en härlig avslutning på helgen!


22 kommentarer:

  1. Blir bara mer och mer imponerad av Pelargoner!!!
    Den var fin i både växtsätt och blomma.
    Vad mycket frösådd du håller på med, hur får du plats med allt du driver upp!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Har inte frösått Helenapelargonen utan jag köpte den som en liten stickling på trädgårdsmässan för några år sedan.

    SvaraRadera
  3. P. Cotyledonis är lätt att så... om man nu får tag på frön. Du får väl plocka fram penseln och göra binas jobb.
    Ha en bra kväll
    /Johanna

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en sköna Helena! Har faktiskt aldrig sett den tidigare.
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande pelargon. Har aldrig hört talas om den. Roligt att få lära sig så mycket nytt här hos dig.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Är det samma art som de kallar för "gamla gubben som aldrig dör"? jag har ett litet skott av den iaf. Mina pelargoner dör i källaren, hur mycket belyser du dina pelargoner och med vilken watt?

    SvaraRadera
  7. Vad fin den är, den kan du ju inte ha i källaren!
    Ha det jättebra!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Pelargoner är vackra, och Helena var otroligt vacker...

    SvaraRadera
  9. Söt pelargon med fina blad!
    Tittade till mina pelargoner här om dagen. De står i källaren på vinterförvaring. Snart dags att ta upp dom...jippi!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Är lite svag för ovanliga och "vilda" pelargoner så den här som du visar slog an en ton hos mig. Underbart med den rent vita färgen.
    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  11. Visst är den superfin!Men 30 cm det vet nog inte mina 2 om för de ser inte kloka ut ringlar runt som ormar....ska ta sticklingar för jag måste beskära ändå i vår.Har gjort det förrut o det har gått bra!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Så vacker! Roligt med lite annorlunda pelargoner.

    Ha en finfin söndagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  13. Den pelargonen är min absoluta favorit.Gillar den skulpturala formen.
    Även här stod den och blommade nere i källaren.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. En sån läcker och annorlunda pelargon! Den ska jag hålla utkik efter. Har tyvärr aldrig lyckats övervintra nån pelargon i källaren, så nu får de stå kvar på fönsterbrädan och verkar åtminstone överleva även om de inte är i sitt esse just nu :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  15. Vad konstigt att du föll för namnet...;)!
    Den här fick jag i somras av Birgitta. Den är ju helt bedårande när den blommar! Få se när min blommar!

    /Anja

    SvaraRadera
  16. Tack Helen, för du vet vad!!!
    Stooora kramen till dig!
    ♥Nina♥

    SvaraRadera
  17. Vilken fantstisk pelargon, den har jag aldrig hört talas om innan, men jag märker här i bloggvärlden att pelargoner är nog mer än vad jag hittills har trott. Jag får verkligen börja hålla ögonen öppna efter dessa fantastiska vildpelargoner.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vilken fin pelargon.
    Det kan ju inte misstolkas vem som är ägarinnan till denna skönhet:o)))))

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  19. Hej! Hittade just hit. Vilken superfin pelargon, den har jag aldrig sett. Antagligen inte så lätt att få tag på …
    Jag sådde i höstas perennfrö, nästan för första gången. Akleja och en näva. Ska bli spännande att se om dom kommer upp. Dom står ute (jag bor i zon 2-3), vilket jag då läste mig till skulle funka. Kanske skulle jag så något mer nu … inomhus. Längtar efter odling!
    /Malin

    SvaraRadera
  20. min Helena har nu 2 stora blomklasar. Har haft den i ca 3 år, har inte planterat om den sen jag fick ett litet skott. Står i österfönster året runt,
    Margareta i Valbo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att den blommar :=) Den är så fin.
      Brukar finnas att köpa på Nordiska trädgårdars mässa.

      Radera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...