lördag 23 november 2013

Vinterjobb i trädgården.

Vilken härlig dag!
Solen har visat sig och det har varit nollgradigt.
Har tillbringat några timmar ute i trädgården och kan inte dra mig till minnes att jag har haft någon trädgårdsdag tidigare vid en här tidpunkten.
 
Fick tag i grön vinterväv i höstas så nu har mer känsliga växter blivit omlindade.
Kålask - Fraxinus excelsior 'Crispa' toppfrös förra vintern så kanske väven skyddar den lite.
 
 
Skuggväv på Mahonia eftersom den är vintergrön och bladen bränns lätt då vårsolen börjar värma.

 
Pioner med vedartad stjälk behöver också  lite skydd under vintern.

 
En lök av Fläckig Tofslilja - Eucomis bicolor har fått växa i den nya grusplanteringen och löken får vara kvar.
Vill testa och se ifall den kan övervintra i min zon 5-6.

 
Fiberlilja - Yucca filamentosa har fått växa till sig inne under två vintrar men är nu planterad i gruset.

 
Yucca har jag prövat förr och den plantan växte ut i sidled under några år innan den till slut gav upp.
Ska bli spännande att se ifall det kommer att fungera bättre i gruset och kanske blommar om några år.
 
En hel sopsäck blev fylld med nerklippta växtdelar.
Skönt att ha lite mer gjort inför kommande vår.
 
 
 
Trevlig kväll!
 
 

15 kommentarer:

  1. Det er alltid litt bonus når man kan jobbe ute på denne tiden av året :-) Her må de klare seg uten dekke, med unntak av en dunge med løv. Men vi har joet litt mildere klima enn deg. Ønsker deg en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Här sitter jag med STA-listan och söker och söker, och som vanligt när jag söker på växter så hamnar jag var och varannan gång här hos dig. Nu måste jag i alla fall säga hej. HEJ! :) Och tack för all värdefull info.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt att läsa att du hamnar här :=)
      Hej och Välkommen!
      Ja, det finns mycket kul på STA:s frölista att testa.

      Radera
  3. Duktiga dig! Även jag har varit ute i härligt 2- gradigt, vindstilla trädgårdsväder. Jag har bl.a. tömt komposten som hade blivit till ren jord.
    Funderar på bara varför du lindar 'Crispa' ? Vad är den känslig mot? Hos mig klarade den den mest otroligt hemska mars/april i mannaminne (den "storyn" har du nog hör många gånger i år) och tog ingen skada alls./Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett avv 'Crispa' bör gå till zon fyra så jag undrar ifall det blir för kallt här i zon 5-6. Två av mina vänner köpte den också då vi var till Göteborg och deras dog i vintras medan min överlevde men toppfrös ordentligt.
      Tänkte att ett lite skydd skulle hjälpa den på traven under tiden det lilla trädet vänjer sig med att bo här.

      Radera
  4. Hej Helen.
    Det blir intressant att följa dina försök att få känsliga växter att klara ditt klimat.
    Ha en toppendag!

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna för din `Crispa´ den tillhör mina favoriter i trädgården. Är inne på min andra nu, den första tog sig aldrig riktigt, kanske var den felplanterad.

    En riktigt "fulsnygg" juvel är den!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett superfint litet träd. Såg den för första gången i Christina o Leif Fryles trädgård och blev 'förälskad'. Hittade sedan mitt ex. hos Tommy Ahnby. Kollade efter det igen i somras hos honom men han hade inga.

      Radera
  6. Så spännande! Hoppas det hjälper. Själv är jag ingen täckare längre, slutade med det när sorkarna verkade trivas intill de täckta växterna och käkade hejvilt. Vissa vintrar blev det för fuktigt intill växten jag täckt. Istället lägger jag kraften på att binda ihop så många buskar och småträd som möjligt för att skona dom från snöns knäckande tyngd. Det blir dagens jobb.
    Ha en härlig söndag!
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt att kunna fixa i trädgården så här års! Även här hade vi en fantastiskt dag igår men jag hinner inte ta itu med alla trädgårdsmåsten innan snön pga renoveringen. Den växer som en snöboll!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  8. Härligt med en riktig trädgårdsdag. Här har det varit alldeles för kallt idag. Eller så hade jag helt enkelt för dåliga kläder.. ;)
    Ska bli superintressant att se hur liljan och yuccan klarar sig.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så duktig och omtänksam du är mot dina växter. Jag önskar att jag själv hade lite mer av den ådran. Här är det bara de tuffaste som överlever. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Jag rycker nästan till när jag ser snön. Men nu är det kallt även hos oss. Min man var jättesnäll och tvättade växthuset i dag. Det var trots allt plusgrader mitt på dagen och solen strålade. Men det hann börja frysa på innan han var färdig och nu är växthuset så vackert med sina isrosor som lyses upp från insidan.

    Jag fick fröer till strelitzia i dag. Jag försökte mig på sådana fröer för flera år sedan, men det gick då rakt inte. De grodde aldrig. Du har inget tips på hur jag ska lyckas? I värsta fall får jag ta fram limstiftet och göra en tavla - tycker att de ser ut som söta små clowner med sina orangefärgade kalufser ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  11. Hihi vad roligt det blev när du täckte dina växter med väv, som ett konstverk :) Spännande med dina försök att få olika växter att klara din zon. Hoppas du skriver om hur det gick med dessa växter. Får man fråga var du bor? Själv är jag från norra Skåne där det mesta klarar sig och finner det därför så intressant med vad man kan odla i mer "besvärliga" zoner och förhållanden.

    Kram Frida

    SvaraRadera

Jag blir så glad över att du tar dig tid för att skriva en kommentar. Tack!

Näst sista dag på år 2023

Om det nu ska bli ett enda inlägg i år får det bli det här.  Stort och varmt Tack er alla som fortfarande tittar in på bloggen trots att den...